همزمان با انتشار آمار تازه عملکرد سایپا و ایران خودرو در بورس تهران که از رشد تولید و فروش این ۲ شرکت خودروساز در بهار امسال حکایت دارد

خوش‌بینی به تداوم افزایش سود گروه خودروسازان بورس در سال مالی ۹۶ افزایش یافت.

پيش از اين، گمانه زني‌ها حكايت از آن داشت كه ايران خودرو با واگذاري سهام شركت گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو مي‌تواند 89ريال ديگر سود شناسايي و به ارقام پيش‌بيني سود سال مالي‌جاري خود اضافه كند. پيش‌تر گروه خودروسازي سايپا هم، با انتشار گزارش صورت‌هاي مالي تلفيقي اسفند ۹۵ در بورس، ضمن اعلام رشد ۳درصدي سود سال مالي قبل، از كاهش زيان انباشته صورت‌هاي مالي تلفيقي۵ هزار ميليارد توماني خود، به ۱۶۰ ميليارد تومان خبرداده بود.

طبق اطلاعات منتشر شده در بورس تهران، سايپا تاكنون بيش از 4هزار و 840ميليارد تومان از زيان انباشته ناشي از عملكرد سال‌هاي مالي قبل خود را تسويه كرده است. طبق صورت‌هاي مالي تلفيقي گروه خودروسازي سايپا، اين شركت با سرمايه ثبت شده 3هزارو 900ميليارد تومان در سال مالي گذشته به ازاي هر سهم 280ريال سود محقق كرده كه اين رقم نسبت به پيش‌بيني اعلام شده در گزارش مالي قبلي سايپا كه به بورس ارائه شده بود، 3درصد بيشتر شده است.

رشد توليد در 2خودروساز بزرگ فعال در بورس درحالي به‌دست آمده كه با توجه به حادثه آتش‌سوزي در يكي از شركت‌هاي تأمين‌كننده قطعات خودرو در اواخر ارديبهشت ماه، در محافل بازارسرمايه اين نگراني را به‌وجود آورده بود كه آهنگ رشد توليد درصنعت خودرو ايران كند خواهد شد، اما تازه‌ترين آمارهاي ارائه شده به سرمايه‌گذاران در بورس، از شتاب گرفتن روند رشد توليد و فروش خودرو حكايت دارد.

ارقام رشد توليد ايران خودرو در حالي منتشر شده كه به‌نظر مي‌رسد در آمار عملكرد سه ماهه اين شركت، ارائه شده به بورس تهران، هنوز ارقام فروش خودروي پژو 2008و هايما لحاظ نشده است. طبق آماري كه در سايت اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال منتشر شده، شركت ايران خودرو در در 3‌ماه نخست امسال، يعني تا پايان فصل بهار، 144هزارو 667دستگاه انواع خودروي سواري توليد كرد. اين آمار نسبت به عملكرد ايران خودرو در مدت مشابه سال مالي گذشته، از رشدي 8درصدي حكايت دارد.

آمارهاي تازه منتشر شده در بازارسهام نشان مي‌دهد شركت ايران خودرو در بهار سال 96نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 10هزارو 761دستگاه خودرو بيشتر توليد كرده است. سايپا هم تاكنون آمار توليد و فروش خود را تا پايان ارديبهشت‌ماه به بورس ارائه كرده، طبق اين آمار، رقم توليد خودرو در اين شركت در 2‌ماه نخست امسال به 45هزار دستگاه نزديك شده، در اين دوره شركت سايپا نزديك به 40هزار دستگاه از خودروهاي توليدي‌اش را در بازار فروخته است. همزمان با رشد آمار توليد و فروش در بهار امسال، گروه ايران خودرو با اعلام برنامه فروش بلوك سهام يكي ديگر از شركت‌هاي زيرمجموعه‌اش عزم خود را براي اصلاح سبد دارايي‌هايش به سرمايه‌گذاران و سهامداران فعال در بورس نشان داد.

ايران خودرو در تازه‌ترين اقدام خود براي اجراي سياست واگذاري سهام شركت‌هاي زيرمجموعه، 16درصد از سهام خود در شركت گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو را در تالار بورس‌اوراق بهادار تهران واگذار مي‌كند. طبق برآورد تحليل‌گران فعال در بورس ايران خودرو با واگذاري سهام شركت گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو مي‌تواند 89ريال ديگر سود شناسايي و به سود امسال بيفزايد.

سود هرسهم ايران خودرو در سال 94فقط 54ريال بود. به اين ترتيب ايران خودرو با فروش بلوك سهام شركت گسترش سرمايه‌گذاري بيش از كل سود سال 94به رقم سود امسال خود خواهد افزود. طبق گزارش‌مالي رسمي ارائه شده به بورس، سايپا هم با درپيش گرفتن سياستي مشابه يعني با اصلاح ساختار و واگذاري و فروش سهام برخي شركت‌هاي زيرمجموعه مانند سايپا ديزل، مگاموتور و سازه‌گستر توانسته از زيان انباشته تلفيقي‌اش 4هزار و 840ميليارد تومان بكاهد.

کد خبر 374593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha