مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: استفاده از یک نوع ماهی به عنوان وعده غذایی در تایلند که به عنوان بخشی از فرهنگ این منطقه در آمده است سالانه هزاران شهروند این کشور جنوب شرق آسیا را به سرطان مبتلا می‌کند.

ماهی سرطان زا

به گزارش ایرنا، اهالی مناطق روستایی شمال شرق تایلند از نوعی ماهی به نام 'کوی پلا' به صورت کوبیده شده در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند که به گفته یک پزشک تایلندی عامل اصلی ابتلا به سرطان کبد است.

به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، 'نارونگ خوتیکئو' یک پزشک تایلندی و از اهالی شمال شرق این کشور، خود قربانی سرطانی است که باعث مرگ والدین او نیز شده است.

خانواده 'نارونگ خوتیکئو' شبیه میلیون‌ها تایلندی که در مناطق روستایی شمال شرق این کشور زندگی می‌کنند، همیشه این نوعی ماهی محلی را به صورت خام با ترکیبی از ادویه و لیمو ترش به عنوان غذا مصرف کرده اند.

از آنجایی که پخته شدن این ماهی به آن طعم شوری می‌دهد، ساکنان این بخش از تایلند آن را به صورت خام استفاده می‌کنند.

این غذا که سریع آماده می‌شود، ارزان و خوشمزه است و در بین مردم بخش‌هایی از تایلند محبوبیت خاص خود را دارد، اما باعث ابتلا افراد به سرطان کبد و مرگ بیش از 20 هزار نفر در سال می‌شود.

چند نسل از اهالی منطقه 'ایسان' در شمال تایلند که یک منطقه فقیر محسوب می‌شود، از ماهی 'کوی پلا' به عنوان شام استفاده می‌کردند و اکنون بالاترین میزان ابتلا به سرطان مجرای صفراوی را در جهان به خود اختصاص داده اند.

یکی از دلایل اصلی این سرطان یک نوع کرم انگلی است که در منطقه 'مکونگ' تایلند و همچنین در بسیاری از ماهی‌های رودخانه ای وجود دارد.

این کرم‌ها پس از ورود به بدن به تدریج مجرای صفراوی را تحت تاثیر قرار مي‌دهد و با متورم شدن خود باعث شکل‌گیری سرطان می‌شوند.

'نارونگ خوتیکئو' که قصد دارد تحصیل خود را در رشته جراحی کبد ادامه دهد، معتقد است این سرطان مشکل بزرگی برای آموزش و توسعه اجتماعی - اقتصادی منطقه است و خانواده‌های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی، از آنجایی که این بیماری پس از پیدا شدن علائم باعث مرگ سریع بسیاری از افراد می‌شود، هیچ فردی از ابتلای خود به آن آگاهی پیدا نمی‌کند.

وی معتقد است که مقابله با این مشکل برای مردمی که عادات غذایی به بخشی از فرهنگ آنها تبدیل شده کار مشکلی است و به سادگی نمی‌توان بر این مشکل غلبه کرد. از اینرو نیاز است ضمن تلاش برای تشخیص اولیه ابتلاء به این سرطان در افراد بزرگسال، برنامه‌های آموزشی مقابله با آن را در مدارس منطقه تقویت کرد.

کد خبر 374570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha