سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

بانک مرکزی روز یکشنبه این هفته نام مؤسسات اعتباری ثامن و مهر اقتصاد را در فهرست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حال اخذ مجوز قرار داد تا التهاب ناشی از نگرانی سپرده‌گذاران این دو مؤسسه فروکش کند.

همزمان رئيس‌كل بانك مركزي در همان روز در 2نشست جداگانه بر تعيين تكليف دقيق وضعيت دارايي‌هاي تعاوني اعتبار فرشتگان تأكيد كرد و از مديران عامل بانك‌ها خواست اجازه مخدوش شدن اعتماد مردم نسبت به شبكه بانكي را ندهند.ايسنا گزارش داد: بانك مهر اقتصاد با ارسال پيامكي از قرار گرفتن نام خود در فهرست بانك‌ها و مؤسسات مجاز بانك مركزي خبر داده است. اين در حالي است كه هيچ اعلام رسمي مبني بر دريافت مجوز اين بانك از سوي بانك مركزي انجام نشده و تنها در فهرست بانك‌هاي متقاضي دريافت مجوز قرار دارد.

رئيس‌كل بانك مركزي در نشستي با تعدادي از نمايندگان مجلس با تأكيد بر حفظ حقوق سپرده‌گذاران تعاوني اعتبار منحل شده فرشتگان و تعيين تكليف آنها گفت: بانك مركزي براساس تكاليف مقرر در قانون پولي و بانكي كشور درصورت توقف يا ورشكستگي يك مؤسسه اعتباري كه از محل جمع‌آوري سپرده‌هاي مردم فعاليت مي‌كند در كنار مرجع قضايي اقدامات لازم را به‌منظور جلوگيري از جابه‌جايي و حيف و ميل دارايي‌هاي واحد متوقف شده يا ورشكسته، انجام مي‌دهد. وي افزود: مسئوليت اصلي تعيين تكليف اين بنگاه‌ها بر عهده مرجع قضايي است ليكن بانك مركزي به نيابت از سپرده­ گذاران براي حفظ و صيانت از حقوق آنها و ارائه نظرات كارشناسي در مرحله رسيدگي حضور دارد.

  • برخورد با شايعه‌سازان

رئيس‌كل بانك مركزي همچنين در نشستي با مديران عامل بانك‌ها و مؤسسات اعتباري اطمينان داد نظام بانكي با سلامت و ثبات به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و همگان موظفند از «اعتماد» به‌عنوان سرمايه اصلي نظام بانكي پاسداري كنند. سيف گفت: با خاطيان و مسببان مسائل اخير برخورد جدي صورت مي‌گيرد. وي اظهار كرد: حجم نقدينگي در دست مؤسسات غيرمجاز از ۲۵درصد به زير ۱۰درصد كاهش يافته است و بانك مركزي با جديت اين موضوع را ادامه خواهد داد تا در سال۱۳۹۷ مؤسسه خارج از كنترل بانك مركزي نداشته باشيم.

كورش پرويزيان، رئيس كانون بانك‌هاي خصوصي، با تأكيد بر ادامه سياست ساماندهي مؤسسات غيرمجاز توسط بانك مركزي، از اعضاي هيأت دولت خواست در اين مسير، بيش از پيش، ياري‌رسان بانك مركزي باشند. وي افزود: رسانه‌هاي جمعي و صداوسيما بايد به حفظ آرامش جامعه كمك كنند و از انتشار مسائلي كه چهره شبكه بانكي را مخدوش مي‌كند، بپرهيزند.

محمد رضا حسين‌زاده رئيس شوراي هماهنگي بانك‌هاي دولتي هم اظهار كرد: بانك‌هاي دولتي در كنار بانك مركزي هستند و تأكيد مي‌كنيم مردم به شايعات توجه نكنند. وي افزود:متأسفانه بعضا مشاهده مي‌شود سپرده‌گذاران بزرگ به بانك‌هاي دولتي مراجعه مي‌كنند و درخواست سود نامتعارف دارند اما ما به اين درخواست‌ها پاسخ نمي‌دهيم.

کد خبر 374398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha