شنبه ۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: رهبر چریکی سابق، هاشم تاچی که حزبش در انتخابات کوزوو پیروز شده است می‌گوید قصد دارد در ماه دسامبر کوزوو را مستقل اعلام کند.

مفسران آلمانی می‌گویند این جمله یعنی جنگی در افق در حال پدیدار شدن است.

هاشم تاچی پس از پیروزی حزبش (حزب دمکراتیک کوزوو «PDK») درانتخابات روز شنبه، احتمالاً به‌عنوان نخست وزیر بعدی کوزوو انتخاب خواهد شد.

نتایج شمارش آرا نشانگر آن است که حزب دمکراتیک کوزوو 34درصد آراء را کسب کرده و حزب میانه رو دمکراتیک کوزوو (LDK) را تحت الشعاع خود قرار داده است.

حزب LDK فقط 22درصد آراء را کسب کرده است.صرب‌های کوزووکه 10درصد از جمعیت 5/1 میلیونی این ایالت را به خود اختصاص داده اند، انتخابات را تحریم کردند اما دوریس پک، یکی از اعضای گروه شورای اروپایی نظارت برانتخابات گفت: این مسئله بازتاب « نارضایتی عمیق» مردم است.

او به خبرنگاران گفت: «مردم کوزوو واقعاً از شرایط سیاسی موجود رنج می‌برند.»

در حال حاضر انتظار می‌رود حزب PDK تاچی با حزب رقیبشLDK به رهبری ابراهیم روگوا، دست به ائتلاف بزند.تاچی رهبر سابق ارتش آزادی بخش کوزو(KLA ) بود که درجنگ با صرب‌ها در سال‌های 99-1998 شرکت داشت.

تاچی گفته است که در تاریخ 10دسامبر استقلال کوزوو را اعلام خواهد کرد.در این تاریخ قرار است میانجیگران بین‌المللی نتیجه تلاش‌های خود برای حل نهایی وضعیت کوزوو را به سازمان ملل اعلام کنند.

از سال 1999 کوزوو تحت کنترل سازمان ملل اداره می‌شود و صربستان خود‌مختاری وسیعی به این منطقه اعطا کرده است اما آلبانیایی تبارهای ساکن کوزوو به چیزی کمتر از استقلال رضایت نمی‌دهند.سیاستمداران اروپایی به کوزوو فشار می‌آورند تا تحت‌تأثیر شرایط خاص ناشی از پیروزی PDK در اعلام استقلال عجله نکنند.

کارل بیلدت، نخست وزیرسابق سوئد ومیانجی سابق بین‌المللی در بالکان گفته است هر حرکت شتاب زده‌ای از سوی کوزوو می‌تواند منجر به انزوای بین‌المللی آن شود.

او به خبرنگاران گفت: تاچی باید این را درک کند که بین یک سیاستمدار مخالف بودن و یک نخست وزیر بودن تفاوت وجود دارد.من فکر  می‌کنم آنها – مردم کوزوو- قصد داشته باشند از جامعه بین‌المللی مستقل شوند.

ولفگانگ اشینگر، دیپلمات آلمانی که ریاست گروه میانجی‌کننده به همراه مقامات آمریکایی و روسی را به عهده دارد، روز سه‌شنبه با رهبران آلبانیایی کوزوو و مقامات صربستان در بروکسل دیدار داشت هرچند خبری از پشرفت در مذاکرات به بیرون از صحنه گفت‌وگوها درز نکرد.مفسران آلمانی نسبت به آینده کوزوو بدبین هستند و بسیاری از مطبوعات پیش‌بینی می‌کنند که خشونت بار دیگر در منطقه زبانه خواهد کشید.

Spiegel.de
19 نوامبر

کد خبر 37431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز