همشهری آنلاین: ده‌ها تن از شهرداران سراسر جهان با انتشار بیانیه‎ای از سران گروه جی ۲۰ (G۲۰ یا گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان) خواستند که به تعهد خود مبنی بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی و اجرای پیمان بین المللی آب و هوایی پاریس پایبند باشند.

شهرداران جهان

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این بیانیه توسط شهرداران شهرهایی همچون پاریس، واشنگتن، مادرید، سیدنی، کراچی، مونترال، ریو دو ژانیرو، ملبورن، شیکاگو، ورشو، توکیو، بوئنوس آیرس، سان فرانسیسکو، کیپ تاون، ونکوور و سئول امضا شده است.

تهیه کنندگان این بیانیه به رهبری «آنه ایدالگو» شهردار پاریس با اشاره به خروج آمریکا از پیمان بین‌المللی آب و هوایی، از 19 رهبر دیگر گروه 20 خواسته‌اند که به منظور حفظ آینده سیاره زمین در راه مبارزه با تغییرات آب و هوایی تلاش کنند.

دستیابی به اهداف توافق پاریس، سرمایه گذاری در بخش انرژی، حمل و نقل، مواد غذایی و زباله از خواست‌های اصلی امضا کنندگان این بیانیه اعلام شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست سران گروه 20 هفتم و هشتم ژوئیه (16 و 17 تیر) در هامبورگ آلمان برگزار می‌شود.

در روزهای اخیر نیز  رئیس جمهوری فرانسه متعهد شده است که پیش نویس 'پیمان جهانی محیط زیست' را که روز شنبه هفته جاری در پاریس توسط سیاستمداران، وکیلان و کارشناسان محیط زیست تنظیم شده است را تا ماه سپتامبر به سازمان ملل متحد ارائه کند.

گفته می‌شود برخلاف اسناد بین‌المللی موجود در زمینه محیط زیست، همچون اعلامیه 1992 که فقط یک اعلان است، 'پیمان جهانی محیط زیست' شکل گیری قدرتی در برابر دولت ها در مقابل دستگاه قضایی را هدف گذاری کرده است.

در همین ارتباط «آرنولد شوارتزنگر» بازیگر آمریکایی-اتریشی و فرماندار سابق ایالت «کالیفرنیا»ی آمریکا نیز در روزهای اخیر با محوریت حمایت از محیط زیست و پیمان آب و هوایی پاریس با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

تارنمای روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نیز با انتشار گزارشی از دیدار مکرون و شوارتزنگر، اعلام کرد که این بازیگر مطرح هالیوود یکی از حدود 800 سیاستمدار، وکیل و کارشناسی است که از سراسر جهان برای تهیه پیش نویس یک پیمان جهانی در زمینه محیط زیست در پاریس گرد هم آمدند و تصمیم دارند این پیمان را به یک معاهده بین‌المللی در حمایت از محیط زیست تبدیل کنند.

تحلیل گران تصمیم فعالان محیط زیست و سیاستمدارانی همچون امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه برای تصویب پیمان جهانی محیط زیست را گامی در جهت مقابله با اقداماتی مانند خروج آمریکا از پیمان بین‌المللی آب و هوایی پاریس ارزیابی می‌کنند.

کد خبر 374293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha