شهردار تهران از مرمت و بازسازی خانه اتحادیه یکی از خانه‌های تاریخی تهران بازدید کرد.

خانه اتحاديه از اواخر سال94 زير نظر شهرداري تهران در حال بازسازي است و فاز نخست آن طي ماه‌هاي آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. محمدباقر قاليباف پس از بازديد از اين بناي قديمي پايتخت گفت: شهرداري تهران در طول اين 12سال در حوزه ميراث، اقدامات شايسته‌اي را به‌ويژه در منطقه12 انجام داده ‌است و در راستاي حفظ اين بناهاي تاريخي بايد اين بناها با كيفيت بسياري مرمت و بازسازي شوند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران هم در جريان اين بازديد با بيان اينكه شهرداري تهران براساس الزام شوراي اسلامي شهر تهران در سال92 ملزم به خريد خانه تاريخي اتحاديه شد، گفت: تملك خانه تاريخي اتحاديه در شهريورماه94 صورت گرفته است. اين خانه تاريخي 8800مترمربع مساحت دارد كه از مجموعه ابنيه‌هاي تاريخي منطقه12 محسوب مي‌شود.

مجتبي يزداني با اشاره به اينكه اين خانه تاريخي در دوره‌هاي مختلف تاريخ معاصر، كارايي‌هاي مختلفي داشته و اتفاقات و تصميمات بسيار مهمي در اين خانه گرفته شده است و طبق پژوهش‌هاي صورت گرفته درخصوص خانه تاريخي اتحاديه از تاريخ‌هاي معاصر گوناگوني برخوردار است، گفت: اين خانه تاريخي كه خانواده اتحاديه در آن زندگي مي‌كردند، داراي 3500متر بناي مسقف است، 4عمارت و 3حياط دارد كه شامل حوضخانه و حمام است و متشكل از 8حوض، 6آب‌انبار قديمي و مجموعه‌اي از شبكه‌هاي آبرساني تاريخي است.

يزداني اضافه كرد: ابنيه‌هاي موجود در محوطه خانه تاريخي اتحاديه متشكل از معماري دوره قاجار، پهلوي اول و دوم است و اين مجموعه داراي 2 در ورودي است كه يك ورودي از خيابان لاله‌زار و يك ورودي از خيابان فردوسي است. وي با ذكر اين نكته كه تاكنون بيش از 50جلسه شوراي راهبري معماري تشكيل شده است كه متشكل از معماران و مرمت‌گران برجسته كشور بوده است، گفت: بيش از 50كارشناس هنري و معماري از يك‌سال و نيم گذشته تاكنون در اين پروژه مشغول به فعاليت هستند.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه در طول ماه‌هاي گذشته عمليات استحكام‌بخشي تمامي ابنيه‌ها صورت گرفته است و اين استحكام‌بخشي با توجه به جديدترين متد علمي روز دنيا صورت گرفته است، عنوان كرد: بيش از 10تيم كارشناس تاريخي مشغول پژوهش تاريخي در مجموعه تاريخي خانه اتحاديه هستند كه مرمتگران كارشان را از ماحصل اين پژوهش‌ها انجام مي‌دهند.

وي با بيان اينكه مرمت و باز زنده‌سازي تنها بادگير مجموعه خانه تاريخي اتحاديه در فروردين‌ماه96 صورت گرفته است، تصريح كرد: در فاز نخست اين پروژه بخش‌هايي از اين عمارت با كاربري موزه مشاهير افتتاح شده و به بهره‌برداري خواهد رسيد. همچنين با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و به همت سازمان زيباسازي شهر تهران، فاز نخست مرمت خانه اتحاديه نيمه نخست امسال به بهره‌برداري خواهد رسيد.

کد خبر 373956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha