آوا زمانی: طبق روال به جست‌وجو می‌پردازیم و از سراسر دنیا و حتی فضا، خبرهای جالب علمی را جمع می‌کنیم تا ببینیم «راه دانش» در ماهی که گذشت به کجاها که نرسیده است!

دوچرخه شماره ۸۸۱

• خانه‌ات را با سرورهاي كامپيوتري گرم كن!

سرورها، هم برق زيادي مصرف و هم گرماي زيادي توليد مي‌كنند. براي همين است که معمولاً سرورهاي بزرگ را در اتاق‌هاي خاصي نگه‌داري مي‌کنند که تهويه‌ي هواي خوبي دارند و از خطرهاي احتمالي هم دورند.

يک استارت‌آپ (شركت نوپا) هلندي در حال کار روي پروژه‌اي است که از گرماي توليد‌شده‌ي سرورها، گرماي منازل را تأمين كند. اين موضوع باعث مي‌شود به ميزان زيادي در مصرف انرژي صرفه‌جويي و دي‌اکسيدکربن کم‌تري هم توليد شود.

روش انجام اين پروژه به گونه‌اي است که ساختمان‌هاي آپارتماني فضايي براي نگه‌داري سرورها در اختيار شرکت‌ها و سازمان‌هاي علاقه‌مند قرار مي‌دهند و با اين کار در هزينه‌هاي انرژي‌شان صرفه‌جويي مي‌کنند.

• پرستار زكريا هستم!

تنهايي، يکي از چالش‌هاي دوران پيري‌ است. اين که بيماري و ناتواني به سراغت آمده باشد و از پس انجام برخي کارها به تنهايي برنيايي و نگران وضعيت سلامتي‌ات هم باشي، حساس و چالش‌ برانگيز است. روبات زکريا براي کمک به اين مشکل ساخته شده است.

اين روبات فعاليت‌هاي روزمره‌ي افراد را ثبت مي‌کند و با آگاه کردن فرد و يا پزشک معالج او، از بروز خطرهاي احتمالي جلوگيري مي‌کند. تا به حال روبات‌هاي پرستار بسياري ساخته شده، ولي هر کدام محدوديت‌هايي داشته‌اند که هنوز به روباتي براي استفاده‌ي روزمره تبديل نشده‌اند.

• تشخيص چهره !

وقتي کسي را که مي‌شناسيم، مي‌بينيم، متوجه مي‌شويم کيست! خب اين موضوع خيلي طبيعي است؛ ولي مغز ما چگونه اين کار را انجام مي‌دهد؟ اين اتفاق در کسري از ثانيه رخ مي‌دهد و با يک نگاه سريع به فرد مي‌فهميم او را مي‌شناسيم يا نه و اگر مي‌شناسيم کيست يا چه تغييري کرده است.

در تازه‌ترين تحقيقي که روي نحوه‌ي عملکرد مغز در تشخيص چهره صورت گرفته دانشمندان متوجه شدند که سلول‌هاي مشخصي توانايي تشخيص چهره‌ را دارند. وقتي تصوير يک آدم روي شبکيه‌ي چشم مي‌افتد به سيگنال الکتريکي تبديل مي‌شود.

اين سيگنال‌ها از دسته‌هاي نوروني مي‌گذرند و به  سلول‌هايي که تشخيص چهره مي‌دهند، مي‌رسند. اين روند بسيار پيچيده است و شاخص‌هاي زيادي روي آن اثر مي‌گذارند.

• خانه‌‌مان از بالا !

به بهانه‌ي روز جهاني محيط‌زيست که نيمه‌ي خرداد‌ماه بود، تصاويري زيبا از فضا و از سياره‌ي زندگي‌بخش (زمين) منتشر شد که اين‌جا يکي از آن‌ها را مي‌بينيد. اين تصوير را فضاپيماي آپولو 17 در راه سفر به ماه گرفته است.

• ژن باهوشي

دانشمندان 40 ژن جديد را که با هوش در ارتباطند، کشف کردند! محققان هلندي در آزمايشي جديد متوجه شدند که ژن هوش از آن‌چه که فکر مي‌کردند، بسيار پيچيده‌تر است. آن‌ها 40 ژن جديد کشف کردند که باعث باهوش‌شدن افراد مي‌شود و البته گفته مي‌شود در رشد و توسعه‌ي ساختارهاي مغزي هم اثرگذارند.

• ايستاده در خواب !

چه‌طور فلامينگو روي يک پايش مي‌ايستد؟ دانشمندان به‌تازگي اعلام کردند که ايستادن فلامينگوها روي يک پا، انرژي کم‌تري نسبت به دو پا‌ از آن‌ها مي‌گيرد.

پژوهشگران از دانشگاه ايموري و مؤسسه‌ي فناوري جورجيا با بررسي تعدادي فلامينگو دريافتند که حتي فلامينگوهاي مرده را هم بدون استفاده از تکيه‌گاه خارجي مي‌توان روي يک پا عمودي نگه داشت! به اين پديده، ايستادن گرانشي منفعل مي‌گويند که باعث مي‌شود فلامينگوها حتي در خواب هم بتوانند روي يک پا بايستند.