سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: شما چقدر به طلا بودن زمان اعتقاد دارید؟ تا به حال شده در طول روز وقت کم بیاورید و به خیلی از کارهایتان نرسید؟

از زمـان جلو بزنید

مسلما پاسخ‌تان مثبت است. مگر مي‌شود در اين روزگار شلوغ و پررفت‌وآمد، پردغدغه و پرترافيك زندگي كرد و از نظر زمان با كمبود مواجه نشد. هر قدر هم كه برنامه‌ريزي داشته و اهل مديريت زمان باشيم، باز هم‌زمان از ما جلو مي‌افتد، واي به حال كساني كه برنامه‌ريزي هم نداشته باشند. اما يك نكته مديريت زمان، استفاده از امكاناتي است كه انجام كارها را براي ما سريع‌تر مي‌كند. متأسفانه بسياري از كساني كه در شهرهاي بزرگي همچون تهران زندگي مي‌كنند خيلي با اين امكانات آشنايي ندارند. اگر دوست داريد زمان را در دست بگيريد و با اين امكانات آشنا شويد، اين مطلب را بخوانيد.

  • الكترونيكي خدمات بگيريد

قبلا براي پرداخت عوارض شهري يا عوارض خودرو يا تشكيل يك پرونده ساخت‌وساز و گرفتن مجوزهاي مختلف شهري يا تعويض شناسنامه، گواهينامه، گذرنامه و... مجبور بوديد ساعت‌ها وقت بگذاريد و به اداره‌ها و معاونت‌هاي مختلف برويد. خب هر يك از اين كارها حداقل يك نصف‌روز وقت شما را مي‌گرفت اما حالا دفاتر خدمات الكترونيك شهر، پليس+10 و دفاتر پيشخوان دولت، فرايند انجام اين كارها را به حداقل زمان ممكن رسانده‌اند. هر منطقه‌اي هم براي خودش، چندتايي از اين دفترها دارد. اگر مي‌خواهيد آدرس كامل اين دفاتر را بدانيد، سري به سايت‌هاي Tehran.ir يا epolice.ir يا epishkhan.ir بزنيد. در ضمن در اين سايت‌ها مي‌توانيد با جزئيات خدمات اين دفاتر الكترونيك هم آشنا شويد و مثلا بدانيد كه براي هر كاري چه مداركي بايد با خودتان ببريد. از 118 هم مي‌توانيد آدرس نزديك‌ترين مركز به محل كار يا منزل خودتان را بگيريد.

  • خريد حقيقي را كمتر كنيد

حالا ديگر از شيرمرغ تا جان آدميزاد در فروشگاه‌هاي اينترنتي به فروش مي‌رسد. خب شما مي‌توانيد از اين خدمات براي صرفه‌جويي در زمان استفاده كنيد. اما 2 شرط دارد؛ يكي اينكه با خريد اينترنتي آشنايي داشته باشيد تا سودجويان فضاي مجازي سرتان كلاه نگذارند و دوم هم اينكه قرار نيست هر چيزي را ديگر مجازي بخريد، يعني شور قضيه را درنياوريد و گاهي هم دست زن و بچه‌تان را بگيريد و به خريد برويد. يكي از فروشگاه‌هاي مجازي خوبي كه براي تهيه بسياري از مايحتاج روزانه در خدمت شماست سايت فروشگاه‌هاي شهروند محسوب مي‌شود. از طريق 4884 هم مي‌توانيد به مركز سفارشات تلفني فروشگاه مجازي شهروند وصل شويد. احتمالا براي كساني كه حوصله سر و كله زدن با اينترنت را ندارند، گزينه خريد تلفني، بهترين باشد.

  • موتوري‌ها به سرعت برق و باد

تا به حال حتما اسم پيك بادپا را شنيده‌ايد؛ همان موتوري‌هاي معروفي كه بسته‌هاي شما را به سرعت برق و باد در شهر جابه‌جا مي‌كنند. البته اين موتوري‌ها، خدمات ديگري هم ارائه مي‌دهند كه خيلي‌ها با آنها آشنا نيستند. پيك بادپا علاوه بر كارهايي مثل حمل‌ونقل بار و كالا، كارهاي ديگري هم مثل انجام خدمات بانكي و اداري، توزيع و پخش محصولات در تهران و نيز در ساير شهرهاي كشور را هم عهده‌دار است. آنها مي‌توانند حتي كارهاي اداري شما را هم انجام دهند، به شرط اينكه آن كار نيازي به حضور خود شما نداشته باشد. اين شركت بزرگ، هم‌اكنون بيش از 3هزار دستگاه موتورسيكلت و نيز 500وانت‌بار دارد و در قالب 230شعبه مختلف در سراسر تهران بزرگ، در خدمت شماست. ارتباط با اين پيك‌هاي موتوري هم كه ساده است؛ كافي است به يكي از شعب اين شركت مراجعه كنيد يا با شماره 8282 تماس بگيريد.

  • مديريت زمان را بايد آموخت

مديريت زمان آموختني است. آنها كه فكر مي‌كنند منظم بودن و داشتن برنامه‌ريزي براي زمان به روحيات فردي بستگي دارد و يك امر ذاتي است، سخت در اشتباهند؛ مثلا اينكه بدانيم هم‌اكنون چطور از زمان روزانه يا شبانه‌مان استفاده مي‌كنيم، گام اول همين مديريت زمان است؛ يعني قبل از هر چيز بايد روشي كه هم‌اكنون از زمان خود استفاده مي‌كنيد را تحليل و بررسي كنيد. خب اين كار نياز به آموزش دارد، نياز به مطالعه دارد و نياز به يادگيري تكنيك‌هايي دارد؛ مثلا كساني كه تكنيك «نه» گفتن به خواسته‌هاي نابجاي ديگران را بلدند مي‌توانند زمانشان را بهتر مديريت كنند. كجا اين موضوع را ياد بگيريم؟ كافي است سري به سراهاي محله، خانه‌هاي فرهنگ، فرهنگسراها يا ديگر مراكز آموزشي شهري بزنيد تا با انواع اين كلاس‌ها مواجه شويد. تابستان بهترين فرصت براي يادگيري مهارت مديريت زمان است.

  • روي حمل‌ونقل عمومي حساب كنيد

خيلي‌ها فكر مي‌كنند كه اگر با خودروي شخصي در شهري مثل تهران تردد كنند، كلي از زمان جلو مي‌افتند، درحالي‌كه اين يك تصور كاملا اشتباه است و ثابت كردن آن هم كار سختي نيست. كافي است يك روز سراغ ناوگان حمل‌ونقل عمومي مثل مترو و اتوبوس برويد تا متوجه شويد كه چقدر زودتر به مقصدهاي ثابت روزانه‌تان مي‌رسيد. تعداد خطوط اتوبوس‌هاي تندرو در تهران به 10خط رسيده و تعداد خطوط و ايستگاه‌هاي مترو هم كه روزبه‌روز در حال افزايش است. استفاده از اين دو ناوگان، يعني اينكه شما هيچ‌وقت گرفتار ترافيك شهري نمي‌شويد. نكته مهم اين است كه اين ناوگان داراي زمان‌بندي حركت است كه به شما در برنامه‌ريزي سفرهاي شهري‌تان كمك مي‌كند. حتما سري به سايت‌هاي metro.tehran.ir و bus.tehran.ir بزنيد تا هم مسيرها را شناسايي كنيد و هم براي زمان برنامه‌ريزي داشته باشيد. حتي با استفاده از ناوگان تاكسيراني هم مي‌توانيد وقت‌تان را ذخيره كنيد.

  • اين سايت‌هاي خدمات‌رسان

بعضي سايت‌هاي الكترونيك سازمان‌ها هم هستند كه ورود به آنها شما را به دنيايي از خدمات مختلف وارد مي‌كند. مهم‌ترين اين پرتال‌ها در پايتخت، پرتال شهرداري تهران به نشاني Tehran.ir است. اين سايت را مي‌توان عصاره خدمات شهرداري دانست؛ البته هر كدام از حوزه‌هاي مختلف ديگر، براي خودشان سامانه‌‌هايي دارند اما نمونه كوچك‌تر اين حوزه‌ها را مي‌توانيد در اين سايت مشاهده كنيد. از جمله خدماتي كه در اين سامانه مي‌توانيد با آن روبه‌رو شويد، عبارتند از: دسترسي به سامانه نظارت همگاني 1888، ثبت درخواست‌هاي ‌مردمي در 137، خدمات كارت‌هاي شناور و طرح ترافيك، سامانه مشاوره سلامت، مناقصات شهرداري تهران، پيگيري پرونده‌هاي حقوقي، جست‌وجوي اموات در بهشت‌زهرا، نقشه شهر تهران، پرداخت الكترونيك عوارض خودرو و... . سامانه اينترنت‌بانك، بانك‌شهر را هم به اين فهرست اضافه كنيد.

کد خبر 373761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha