همشهری آنلاین: اداره کل محیط زیست استان زنجان با توجه به افزایش دما و خشکی هوا نسبت به احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی هشدار داد.

هشدار محیط زیست استان زنجان نسبت به آتش‌سوزی جنگل‌ها

به گزارش مهر، کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند از روشن کردن آتش تا اطلاع ثانوی جدا خودداری کنند.

امجد باقری مدیر کل روابط عمومی محیط زیست زنجان افزود: با توجه بارش نسبتا خوب باران در اوایل سال شاهد پوشش گیاهی خوبی در مراتع هستیم و از طرفی فرارسیدن فصل گرما نیز سبب شده تا احتمال آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: انتظاری که از مردم داریم این است که از برافروختن آتش در محیط‌های جنگلی و مراتع که احتمال شیوع آتش‌سوزی وجود دارد پرهیز کنند و در صورت موارد آتش‌سوزی به اداره کل محیط زیست استان، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و دهیاری روستاها اطلاع داده تا اقدام لازم انجام شود.

امجد با اشاره به عواقب این آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد: در آتش‌سوزی‌هایی که در مراتع و جنگل‌ها اتفاق می‌افتد علاوه بر ایجاد حریق در مراتع و سوختن درخت‌ها، حیات خیلی از موجودات زنده نیز به خطر می‌افتد.

باقری اضافه کرد: خزندگان از جمله جانورانی هستند که در آتش‌سوزی‌ها احتمال آسیب آنها بسیار است و حیوانات کوچکی که قدرت واکنش سریع و فرار ندارند طعمه حریق می‌شوند.

وی با توصیه به مردم استان زنجان برای همکاری با سازمان‌های مرتبط در خصوص آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها خاطرنشان کرد: سامانه ۱۵۴۰ زیست محیطی در سطح کل کشور بدون کدگیری و به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی است و از طرفی شماره‌های ۳-۰۲۴۳۳۵۴۱۰۰۱ و ۰۹۳۹۲۸۸۸۶۵۷ در اداره کل محیط زیست استان زنجان آماده پاسخگویی هستند.

گفتنی است که از مساحت دو میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتاری استان یک میلیون و ۲۳۴ هزار و ۶۱۳ هکتار یعنی ۵۶ درصد آن شامل اراضی منابع ملی است و از این اراضی ملی ۹۷ هزار و ۳۵۵ هکتار آن شامل جنگل‌های طبیعی استان است به عبارت دیگر 9.7 درصد عرصه‌های ملی و 4.4 درصد مساحت کل استان را مناطق جنگل طبیعی تشکیل می‌دهد.

طبق اعلام منابع طبیعی استان زنجان سال گذشته بیش از ۹۲ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان زنجان رخ داد و این عامل به عنوان سومین عامل تأثیرگذاری است که منابع طبیعی را با تهدید مواجه کرده است.

بیش‌ترین میزان آتش‌سوزی سال گذشته استان زنجان مربوط به شهرستان‌های زنجان، طارم و سلطانیه بوده است.

شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ نیز از سوی یگان حفاظت از منابع طبیعی اعلام شده تا مردم گزارش‌های مربوط به قطع درختان، بوته‌کنی، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش‌سوزی جنگل را با آن در میان بگذارند. 

کد خبر 373744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha