دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - حجت الاسلام حسین عالمی: دبیرستانی‌ها برای رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های برتر تلاش می‌کنند.

رویاپردازی

همه در روياهاي خوب به‌سرمي‌برند و روزي را خيال مي‌كنند كه يك شغل آبرومند و درآمد فراوان داشته باشند. روياپردازي و خيال اگر نبود، دخترها عروسك‌بازي نمي‌كردند و پسرها با شليك فشنگ خيالي پسر همسايه، كشته نمي‌شدند.

خيال براي انسان يك نعمت بزرگ است. انسان اگر قوه خيال نداشت، امروز شاهد پيشرفت‌هاي مادي و سازه‌هاي با عظمت نبود. قوه خيال، بستر تمام اين تلاش‌ها بوده و انسان دانا و پرتلاش را به اين دستاوردها رسانده است. اگر انسان پرواز را در ذهن خودش خيال نكرده بود هيچ‌گاه به سمت ساختن وسيله پرواز پيش نمي‌رفت.

روياپردازي اما بايد با كار و تلاش همراه باشد. روياهاي بشر بدون پيگيري عالمانه و تلاش فراوان، در همان روياي خام و ناپخته باقي خواهند ماند و رشد نخواهند كرد. روياپردازي و خيال يك نعمت بزرگ است اما اگر به مرحله اقدام و عمل نرسد ممكن است به نقمت و مايه بدبختي تبديل شود. عقل در زمان خطر به كمك انسان مي‌آيد و او را از روياهاي توخالي و بدون تلاش باز مي‌دارد. عقل به انسان مي‌گويد كه روياپردازي كافي نيست و براي رسيدن به نتيجه بايد تلاش كرد.

براي آنكه روياپردازي تبديل به سرطان نشود و انسان را از زندگي طبيعي خارج نكرده و گرفتار بدبختي نكند، ‌رويا را بايد دنبال كرد و به تمام آنچه تحقق يك ‌رويا به آن نياز دارد ملتزم بود. كسي كه در آينده‌هاي نداشته سير مي‌كند و برنامه‌اي براي رسيدن به رويايش ندارد، هم امروزش و هم آينده‌اش را از دست مي‌دهد.

دانشمندشدن، محروميت از خوشي‌ها و بيداري كشيدن‌ها و با جديت درس خواندن‌ها دارد. روياي بزرگ، تلاش بزرگ نيز طلب مي‌كند. اگر براي روياي بزرگ، معمولي تلاش كنيم به نتيجه نمي‌رسيم. رسيدن به مقامات عرفاني، جديت مي‌خواهد و به قله رسيدن بدون تحمل مرارت و سختي ممكن نيست.

هدف‌هاي بزرگ نزديك نيستند و فرق يك تمدن زنده و پيشرو با يك تمدن در حال زوال، در انسان‌هايشان است. ملتي كه روياي توانمند شدن و برتري تمدني را در سر دارد، نمي‌تواند كارگر خودش را با خريدن كالاي خارجي بيكار كند.

اين انسان‌ها هستند كه با دانش و تفكرات سازنده و جديت، يك تمدن بزرگ را مي‌سازند؛ و اين انسان‌ها هستند كه با روياپردازي سرطاني، يك تمدن 7هزار ساله را به يك كشور ضعيف تبديل مي‌كنند.

کد خبر 373617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha