یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

عباس سلیمی نمین : چگونه می‌توان متبحــرانـــه و غیرمستقیـــم تجربیــــــات تاریخی مهـــم و تعیین‌کننده را کمرنگ و حتی محو ساخت؟ این سؤالی بسیار حیاتی است.

در تاريخ معاصر به وفور مي‌توان ترفندهاي حسابگرانه‌اي را رصد كرد كه با دامن زدن به مسائل فرعي، تضادهاي اصلي و دشمني‌ها به حاشيه رانده شده است. براي نمونه درحالي‌كه كودتاي 28مرداد32يكي از بارزترين نمادهاي دشمني آمريكا و انگليس عليه ملت ايران را به نمايش مي‌گذارد، اما عده‌اي حساب‌شده كوشيدند تا اختلافات بين 3ركن نهضت ملي شدن صنعت نفت (آيت‌الله كاشاني، دكتر مصدق و شهيد نواب صفوي) را به‌گونه‌اي بزرگ‌نمايي كنند كه دشمن اصلي يعني همان كودتاكنندگان و ناقضان حقوق اساسي ملت ايران كاملاً به فراموشي سپرده شوند.در آستانه انتشار برخي از اسناد گزينش‌شده وزارت خارجه آمريكا پيرامون كودتاي 28مرداد فيلمي ظاهراً توسط بي‌بي سي منتشر‌شده كه وانمود مي‌سازد كه آيت‌الله كاشاني بلافاصله بعد از كودتا به اتفاق زاهدي و نمايندگان آمريكا و انگليس از خانه دكتر مصدق ديدار كرده است.

(يعني دخالت آيت‌الله كاشاني در كودتا).اين فيلم كه در فضاي مجازي به سرعت انتشار وسيع يافت به‌دليل شتابزدگي در جعل با ايرادات فراوان تاريخي مواجه است. اولاً فيلم ديدار آيت‌الله كاشاني از منزل دكتر مصدق مربوط به قبل از كودتاست و تصاوير به وضوح نشان از بسامان بودن خانه نخست‌وزير دارد. درب‌ها، پرده‌ها و... درحالي‌كه بعد از حمله كودتاچيان به خانه نخست‌وزير اين محل تبديل به ويرانه‌اي شده بود.

مظفر بقايي در اين تصوير ديده مي‌شود درصورتي كه وي آن روز به جرم شركت در قتل رئيس شهرباني در زندان بود.‌علاوه براين آيت‌الله كاشاني در آن روز اصولاً در تهران نبود. همچنين تصوير زاهدي مربوط به جاي ديگري است كه به‌صورت ناشيانه‌اي در كنار ساير تصاوير قرار گرفته است. چرايي انتشار اين فيلم سراسر جعلي را بايد در همان ترفند دامن زدن به مسائل فرعي براي از كانون توجه دور نگهداشتن مسائل اصلي دانست. آمريكايي‌ها برخلاف قانون آزادي اسناد تا‌كنون براي روشن نشدن بسياري از واقعيت‌ها، مانع از انتشار مستندات مربوط به كودتاي 28مرداد شده بودند. قطعاً انتشار حتي گزينشي اين اسناد يك‌بار ديگر آحاد جامعه ما را متوجه عزم تاريخي آمريكا براي در هم شكستن اراده ملت ايران به‌منظور داشتن يك زندگي سرافرازانه خواهد نمود.

از اين‌رو علاوه بر تهيه چنين فيلم جعلي قبل از آزادسازي برخي اسناد خبرنگار بي‌بي سي- بهمن كلباسي- بدون آنكه سندي را به‌طور مشخص ارائه دهد در توييتر خود مي‌نويسد: «چندتا ديگه هم هست كه نشان از حمايت جدي كاشاني و بخش بزرگي از روحانيت از شاه و مخالفتشان با دكتر مصدق دارد.»

آنچه در اين زمينه تأسف‌بار است اينكه به فاصله اندكي از اين جهت‌دهي آقاي عبدالله رمضان‌زاده- سخنگوي دولت اصلاحات- در توييترش مي‌نويسد: «حال كه اسناد همراهي كاشاني با كودتاي آمريكايي افشا شده نام خيابان آيت‌الله كاشاني را تغيير دهيد.»
قطعاً هركدام از رهبران نهضت ملي شدن صنعت نفت خطاهايي داشتند كه زمينه كودتا براي بيگانه فراهم شد اما بايد ديد چه كساني و با چه اهدافي اين خطاها را حتي به كمك جعليات بزرگ‌نمايي مي‌كنند تا با شكل‌دهي به منازعاتي كاذب مسئله اصلي يعني ناقضان استقلال ملت ايران با مشت آهنين را به فراموشي سپارند.

در چنين فضايي آقاي زيبا كلام مي‌تواند در كانال تلگرامش مدعي شود كه دشمني آمريكا مربوط به بعد از انقلاب آن هم توسط تندروهاست: «نگاه ايدئولوژيك تندروهاي ايران به آمريكا به بهترين وجه درستي باور پوپر را به نمايش مي‌گذارد. دشمني با آمريكا چند‌ماه بعد از انقلاب به‌صورت دليل محوري جهان بيني آنان درآمد. صرف‌نظر از آنكه در عالم واقعيت چه رويدادهايي از سال 58تا‌كنون به وقوع پيوسته، جملگي آنها از نظر آمريكا‌ستيزان همواره درستي ايدئولوژي‌شان را در دشمني با آمريكا به اثبات رسانيده است.»

درحالي‌كه عمده دشمني آمريكا با ملت ايران مربوط به دهه‌هاي 20تا 50است و همه اقشار ملت ايران به‌ويژه بعد از كودتاي 28مرداد عليه سلطه‌طلبي آن قيام نمودند، امروز در پناه دامن زدن به مسائل فرعي است كه مي‌توانند اين واقعيت‌هاي مسلم تاريخي را به سهولت جعل كنند و اينگونه وانمود سازند كه گويا صرفاً بعد از انقلاب آن‌هم عده‌اي محدود دشمني با آمريكا را با ايدئولوژي خود ساختند.

  • مدير دفتر مطالعات ‌تاريخ ايران
کد خبر 373591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha