همشهری آنلاین: بازرسان و منابع آگاه به رویترز خبر دادند تبهکاران سایبری در روسیه قبل از اینکه دستگیر شوند برنامه‌ریزی کرده بودند تا بانک‌ها و وام‌دهندگان اروپایی را مورد هدف قرار دهند.

Russian hackers

مهر به نقل از رویترز نوشت: بازرسان و منابع آگاه به اين خبرگزاري اطلاع دادند تبهکاران سایبری در روسیه از بدافزاری که بر روی موبایل‌های اندرویدی نصب کرده بودند برای دزدی از مشتریان داخلی بانک‌های روسیه استفاده کردند و قبل از اینکه دستگیر شوند برنامه‌ریزی کرده بودند تا بانک‌ها و وام‌دهندگان اروپایی را مورد هدف قرار دهند.

گروه این تبهکاران مبلغ کمی را در مقایسه با استانداردهای جرایم سایبری به دست آورد - بیش از ۵۰ میلیون روبل (۸۹۲۰۰۰ دلار) - اما آنها یک بدافزار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر را به دست آورده بودند که می‌توانستند به کمک آن مشتریان بانک‌های فرانسه و احتمالا طیف وسیعی از سایر کشورهای غربی را به دام بیاندازند.

ارتباط روسیه با جرایم سایبری پس از اینکه مقامات اطلاعاتی آمریکا هکرهای روسی را متهم کردند با هک کردن سرورهای حزب دموکرات به دونالد ترامپ جمهوری‌خواه کمک کرده‌اند که پیروز رقابت انتخاباتی شود، تحت نظارت شدید قرار دارد. کرملین بارها این اتهامات را رد کرده است.

طبق گزارش ارائه شده توسط شرکت امنیت سایبری گروه آی‌بی که در همکاری با وزارت کشور روسیه بر روی این حمله تحقیق کرده است، اعضای باند تبهکار مشتریان بانک‌های روسی را گول زدند تا بدافزار آنها را از طریق نرم‌افزار قلابی بانکداری همراه و همچنین سایت‌های مستهجن و برنامه‌های تبلیغات اینترنتی، روی گوشی‌های خود دانلود کنند.

با نصب این برنامه بر روی گوشی، هکرها پس از دسترسی به تلفن‌های همراه که دارای سیستم‌عامل اندروید بودند، با گوشی مشتریان پیام‌های اس‌ام‌اسی برای بانکها می‌فرستادند و از آنها تقاضا می‌کردند به حساب‌های باند تبهکاری پول بفرستند.

طبق اعلام وزارت کشور روسیه در این ارتباط ۲۰ نفر بازجویی شدند و ۴ نفر دستگیر شدند. متهم اصلی که رهبری این حمله را به عهده داشت فردی ۳۰ ساله بود که در اوانوو شهری صنعتی در شمال شرقی مسکو، زندگی می‌کرد.

طبق گزارش رویترز، بانک‌هایی که مورد این حمله سایبری قرار گرفتند بزرگترین بانک روسیه اسبربانک، بزرگترین بانک خصوصی این کشور آلفا بانک، و همچنین سیستم پرداخت کی‌وی بودند.

گروه آی‌بی اعلام کرد: بدافزار این هکرها که خود را کرون می‌نامیدند تنها در روسیه کار می‌کرده است اما آنها برنامه‌هایی داشتند که به بانک‌های اروپایی شامل موسسات اعتباری اگریکول، بی‌ان‌پی پاریباس، و سوسیته جنرال فرانسه حمله کنند.

کد خبر 373524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha