مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: باکتری‌های مقاوم دربرابر آنتی‌بیوتیک یکی از بزرگترین بحران‌های امروز علم پزشکی به شمار می‌روند، که سالانه دست کم دو میلیون نفر تنها در آمریکا را درگیر خود می‌سازند.

براساس گزارش ديسكاوري، سالانه نزديك به 23 هزار نفر درنتيجه آلوده شدن به اين باكتري‌ها جان خود را از دست مي‌دهند،‌اما كشف جديد مي‌تواند جان بسياري از اين افراد را از مرگ نجات دهد.

محققان موسسه ميكروب‌شناسي دانشگاه روتگرز موفق به ابداع آنتي‌بيوتيكي جديد با استفاده از خاك كشور ايتاليا شده‌اند كه pseudouridimycin نام دارد و به نظر مي‌آيد در مبارزه با بسياري از انواع باكتري‌هاي مقاوم عملكردي عالي دارد.

محققان فرايند مطالعه خود را بازگشت به رويكرد كلاسيك كشف آنتي‌بيوتيك ناميده‌اند و در آن از تكنيك‌هاي پيچيده نظارتي براي آزمايش ميكروب‌هاي موجود در خاك استفاده كرده و موفق به كشف عوامل آنتي‌باكتريال جديدي در خاك شدند كه تا پيش از اين مشاهده نشده‌بودند.

pseudouridimycin يا PUM به شيوه‌اي متفاوت با باكتري‌ها مبارزه مي‌كند، پليمراز RNA باكتري‌ها را مسدود مي‌سازد، پليمراز آنزيمي است كه در رونويسي از دي‌ان‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين آنتي‌باكتري خود را به شكل يكي از سنگ‌بناهاي سازنده RNA كه براي آغاز حيات بسيار كليدي است درآورده و خود را با بخش‌هاي حياتي از آنزيم‌هاي مورد نياز باكتري پيوند مي‌زند و به طور كامل آن را خنثي مي‌سازد.

تعامل ميان PUM و پليمراز RNA باعث مي‌شود مقاوم شدن باكتري دربرابر دارو به امري غيرممكن تبديل شود. اين دارو تاكنون در مقابله با باكتري‌ MRSA، يكي از ابرباكتري‌هاي مقاوم كه در بيمارستان‌ها دردسرساز شده‌، موفقيت‌آميز عمل كرده است. با اين همه اين دارو نمي‌تواند براي هميشه موثر باشد، زيرا روند تكامل روند هوشمند و ادامه‌دار است، و هميشه راه‌هاي جديد براي مقاوم‌شدن باكتري‌ها ايجاد مي‌شوند.

 

کد خبر 373508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha