مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: هر کدام از ما شهروندان تهرانی، روزانه در حدود ۹۰۰گرم زباله شهری تولید می‌کنیم. این، سرانه تولید زباله ‌ماست.

اين حجم از توليد زباله به ازاي هر شهروند تهراني، تقريبا دو برابر سرانه توليد پسماند شهري در كشورهاي توسعه‌يافته است. در شهر تهران هر روز در حدود 7هزار و 500تن پسماند توليد مي‌شود. اين ميزان يعني بخش عمده‌اي از زباله‌ها و دورريختني‌ها بيشتر ناشي از الگوي مصرف ما شهروندان تهراني و ايراني است. از اين ميزان زباله‌ توليدي، تقريبا 25درصد را زباله‌هاي خشك شهري تشكيل مي‌دهند. اقلامي مانند پلاستيك، شيشه، فلزات و چوب و كاغذ و... .

مديريت شهري تهران تلاش زيادي كرده‌است تا زباله‌هاي‌ تر و خشك شهري را تفكيك كند. براساس برنامه پنج ساله شهرداري تهران، شهروندان تهراني مي‌بايست تا سال 97بيش از 25درصد زباله‌هاي توليدي خود را تفكيك كرده و زباله‌هاي‌تر و خشك را به‌صورت مجزا تحويل دهند. آخرين گزارش سازمان پسماند شهر تهران نشان مي‌دهد كه شهروندان تهراني توانسته‌اند در حدود 16درصد از پسماند‌هاي شهري خود را در قالب طرح تفكيك به مراكز تفكيك پسماند تحويل دهند.

  • 19آيتم كاري در شهرداري نواحي

از زماني كه ما زباله‌هاي خود را بيرون خانه مي‌گذاريم، تا دفع آنها، زمان زيادي طول نمي‌كشد. سال‌هاست شهروندان، شب‌هنگام زباله‌ها را خارج از خانه قرار مي‌دهند. سازمان مديريت پسماند همه‌روزه با به‌كارگيري ماشين‌آلات مكانيزه و نيمه‌مكانيزه توسط بخش خصوصي، طي برنامه‌ريزي دقيق اقدام به نظافت و رفت و روب معابر شهر تهران مي‌كند. در هر ناحيه يك ناظر مقيم وجود دارد كه به‌صورت دائمي موظف است تا در اجراي عمليات پيمانكار در 19آيتم كاري نظير رفت و روب معابر، شست‌وشوي المان‌هاي شهري، جمع‌آوري پسماند و... نظارت دقيق داشته و مصالح مصرفي و كارهاي انجام شده را براساس دستورالعمل‌ها مورد رسيدگي و كنترل قرار دهد.

  • 50هزار مخزن در تهران

بيش از 50هزار مخزن ذخيره‌سازي‌ پسماند در شهر تهران وجود دارد. هر‌روز خودروهاي جمع‌آوري پسماند در سطح نواحي و محله‌هاي شهر تهران به جمع‌آوري پسماند اقدام مي‌كنند. تلاش بر اين است تا در سريع‌ترين زمان ممكن زباله‌ها جمع‌آوري شود و در 11ايستگاه مياني كه در نقاط مختلف تهران وجود دارد، از درون مخزن ذخيره‌سازي‌ به تريلي‌هاي بزرگ كه معروف به سمي‌تريلي هستند منتقل شود. نوع طراحي 11ايستگاه مياني به‌گونه‌اي است كه هر سمي تريلر حداكثر با پيمايش حدود 66كيلومتر به مجتمع پردازش آرادكوه برسد. با اين روش هر مخزن زباله در هر روز قابليت خدمات چندين باره را دارد و از در منازل تا ايستگاه‌هاي مياني مسافتي كمتر از 10كيلومتر خواهد داشت.

  • توليد كمپوست در آرادكوه

پس از انتقال پسماند شهر تهران به منطقه آرادكوه، 12خط پردازش زباله، پسماند‌تر و خشك را از هم جدا مي‌كنند. استفاده از فرايند كمپوست‌سازي به جهت دفع صحيح و بهداشتي زايدات توليدي و انجام پردازش علمي روي آنها منطقي به‌نظر مي‌رسد. در اين مجتمع پسماندهاي آلي از پسماندهاي خشك جداسازي شده و در پروسه هوادهي (روش ويندرو) به كمپوست تبديل مي‌شود و مواد خشك به روش‌هاي بهينه جدا‌سازي‌ شده و به چرخه توليد باز خواهند گشت كه اين موجب بهبود محيط‌زيست شهري و بهبود وضعيت اجتماعي و بهداشتي مردم خواهد شد. كاهش شيرابه و عدم‌توليد گازهاي گلخانه‌اي (متان)، كاهش ميزان مواد دفني و افزايش طول عمر مراكز دفن و جلوگيري از دفن مواد باارزش از ديگر مزاياي زيست‌محيطي احداث واحدهاي پردازش است؛ تهيه كمپوست از پسماندها علاوه بر كاهش ميزان پسماندهاي دفن‌شده و كاهش توليد شيرابه و گاز متان و بوي نامطبوع، باعث بهبود هواي منطقه و حفظ سلامت افراد ساكن در اطراف مجتمع و حفظ بهداشت محيط نيز شده و اثرات اقتصادي نيز دارد.

  • افزايش هزينه

براساس اظهارات مسئولان شهري روزانه بالغ بر يك ميليارد و 200ميليون تومان براي جمع‌آوري زباله‌هاي تهران هزينه مي‌شود؛ رقمي كه سالانه به بيش از 450ميليارد تومان مي‌رسد. شهرداري تهران با استفاده از اين الگو، سرعت قابل‌توجهي براي جمع‌آوري زباله‌ها در دستور كار دارد. البته به‌گفته مسئولان سازمان پسماند شهر تهران، در برخي نواحي، جمع‌آوري پسماند روزانه به 2تا 3بار نيز مي‌رسد. حجم و زمان دفع پسماند شهري به‌گونه‌اي است كه فرايند جمع‌آوري پسماند گاهي اوقات در شهر تهران چندباره صورت مي‌گيرد كه اين امر باعث افزايش هزينه براي شهر و شهروندان است.

کد خبر 373477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha