طلاق‌های پرتنش سیستم ایمنی کودکان را تخریب می‌کند. تحقیق اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که کودکانی که والدینشان در دوره جدایی با هم گفت‌و‌گو می‌کنند، کمتر در آینده بیمار می‌شوند اما کسانی که والدینشان پس از طلاق با هم در مورد فرزندانشان گفت‌وگو نمی‌کنند و با هم ارتباط ندارند تا سه‌برابر بیشتر بیمار می‌شوند.

طلاق

آنها بر اين باورند كه سيستم ايمني كودكان بر اثر استرس ناشي از زندگي در خانواده‌هاي ناراضي و شكست‌خورده آسيب مي‌بيند. به همين دليل احتمال بروز بيماري‌هايي مانند آسم، سرطان و نارسايي‌هاي قلبي در بچه‌هاي طلاق بيشتر است. البته طلاق به تنهايي در بروز بيماري‌ها در كودكان مؤثر است، ولي والديني كه با تنش از هم جدا مي‌شوند به بيمارتر شدن كودكانشان كمك مي‌كنند. اين درحالي است كه سيستم دفاعي كودكاني كه والدينشان طلاق دوستانه گرفته‌اند به مانند كودكان عادي است.

دكتر مايكل مورفي، نويسنده ارشد مطالعه دانشگاه كارنگي ملون پنسيلوانيا در اين‌باره گفت: تجارب استرس‌زا در ابتداي زندگي بر فيزيولوژي و فرآيند‌هاي التهابي در بدن تاثير مخرب مي‌گذارد و باعث بروز بيماري‌هاي مزمن مي‌شود. اين مطالعه نشان داد چنين استرسي 20تا 40سال بعد سلامت كودك را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

در اين مطالعه 201نفر بزرگسال با سلامت كامل را در قرنطينه نگه داشته و به آنها قطره‌هاي بيني حاوي ويروس سرماخوردگي دادند. آنها به‌مدت ۵ روز براي بيماري رو به پيشرفت سرماخوردگي تحت كنترل بودند. والدين 109نفر از آنها با هم زندگي مي‌كردند، 41نفر از هم جدا شده بودند، ولي با هم در ارتباط بودند و 51نفر طي طلاقي پرتنش از هم جدا شده و ديگر با هم حرف نزده بودند. در مجموع از ميان شركت‌كنندگان 149نفر دچار علائم بيماري شدند و 60نفر به‌شدت سرما خوردند. نتايج تحقيق نشان داد افرادي كه در كودكي پدرومادرشان از هم جدا شده و ديگر با هم حرف نزده‌اند سه‌برابر بيشتر از سايرين سرما خوردند؛ درحالي‌كه طلاق و تداوم ارتباط مي‌تواند به ميزان بيمار شدن افراد نيفزايد.

  • چرا طلاق بر كودكان تأثير مي‌گذارد؟

اين مطالعه نشان داد كه رنجش بين پدر و مادر منجر به احساس سرزنش مي‌شود، ولي همراهي آنها مي‌تواند باعث حمايت كودكان از برخي آسيب‌هاي طلاق شود. در طلاقي كه پدر و مادر با هم مذاكره نمي‌كنند كودك به‌عنوان واسطه تحت فشار انتخاب يكي از والدين براي زندگي قرار مي‌گيرد كه اين به تنهايي باعث ضعف كودكان در تطابق‌پذيري با شرايط جديد مي‌شود. در تحقيقات پيشين تأثير طلاق بر سلامت كودكان به‌طور كلي بررسي شده بود، ولي در اين تحقيق نحوه جدايي مورد بررسي قرار گرفت.

شلدون كوهن، استاد روانشناسي اين دانشگاه گفت: سيستم ايمني حامل تأثيرات منفي طلاق والدين به‌خصوص طلاق پرتنش در كودكي است. كودكاني كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، ديرتر از ساير كودكان بهبود مي‌يابند و همچنين در بزرگسالي به سرطان و مرگ زودرس دچار مي‌شوند.

کد خبر 373474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha