شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

چند ساعت پس از پخش گسترده شایعه انتقال برخی آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به اروپا، وزیر ارشاد و معاون هنری وی این شایعه را رد و بر منتفی شدن انتقال گنجینه موزه به خارج از ایران تاکید کردند.

به گزارش همشهري، سيدرضا صالحي‌اميري كه شامگاه شنبه به اختتاميه نمايشگاه قرآن رفته بود، در پاسخ به خبرنگاران درباره سرنوشت محموله موسوم به «مسافران برلين و رم» گفت: «فرستادن آثار موزه هنرهای معاصر تهران به گالری‌های خارجي در دستور کار نیست و خبر ارسال آثار گنجینه موزه به خارج صحت ندارد.

از ابتدای قبول مسئولیت در وزارت ارشاد بر لزوم نفرستادن این آثار به گالري‌هاي خارجي تاکید داشته‌ام و دارم.» علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد هم با تكذيب شايعه انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان گفت: «این آثار مدتی در موزه هنرهای معاصر به نمایش درآمد و بلادرنگ به گنجینه موزه بازمی‌گردد.»

  • ماجراي يك انتقال پرحاشيه

ماجراي انتقال بخشي از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به اروپا براي نمايش در شهرهاي رم و برلين نخستين بار سال گذشته مطرح شد. گفته مي‌شد قرارداد اين همكاري بين تهران و 2 پايتخت اروپايي بسته شده و حتي علي جنتي، وزير ارشاد هم در جريان كار بوده است. با وجود تاييد ماجرا از سوي طرف‌هاي اروپايي و خبري كه موزه برلين درباره افتتاح نمايشگاه ايراني منتشر كرد اما اعتراض هنرمندان و رسانه‌ها عرصه را چنان بر مديران وزارت ارشاد تنگ كرد كه كار مدتي متوقف شد.

همان زمان كه داخل ايران كشمكش بر سر انتقال آثار گنجينه به موزه‌هاي برلين و رم به اوج رسيده بود، مديران 2 موزه مهم اروپايي از مخاطبان خود براي حضور در نمايشگاه دعوت مي‌كردند. به نظر مي‌رسيد حتي يك نمونه از تابلوهاي مورد نظر به آلمان و ايتاليا هم منتقل شده و در موزه‌هاي برلين و رم به نمايش درآمده است. با اين حال، برخي موافقان معتقد بودند تعامل با موزه‌هاي بزرگ دنيا علاوه بر مستحكم‌تر كردن روابط فرهنگي، نفع مادي هم براي موزه هنرهاي معاصر تهران دارد.

  • توقف براي بررسي بيشتر

با تغيير در راس وزارت ارشاد و آمدن صالحي‌اميري به جاي جنتي، نخستين اقدام وزير جديد منتفي كردن انتقال گنجينه موزه به اروپا و منوط كردن آن به بررسي‌هاي بيشتر بود. روي كار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمريكا و نگراني از احتمال بازنگشتن برخي از مهم‌ترين آثار گنجينه موزه هم از ديگر دلايلي بود كه مديران وزارت ارشاد را در لغو اين توافقنامه با طرف‌هاي اروپايي مصمم‌تر كرد. ضمن اينكه گفته مي‌شد برخي مقام‌هاي ارشد دولتي هم خواستار منتفي شدن ماجرا و پرهيز از دامن زدن به حاشيه‌ها شده بودند.

به اين ترتيب، حدود 60 اثر از مهم‌ترين و گران‌قيمت‌ترين تابلوهاي موجود در گنجينه موزه هنرهاي معاصر به جاي موزه‌هاي رم و برلين روي ديوار ساختمان قديمي ضلع غربي بوستان لاله در خيابان كارگر تهران رفتند و با پايان يافتن زمان برگزاري اين نمايشگاه در آخرين ساعات اداري روز شنبه 27 خرداد، اين تابلوها دوباره به گنجينه بازگشتند.

  • تعامل هنري با دنيا

حبيب‌الله صادقي كه در دهه 80 سرپرستي موزه هنرهاي معاصر تهران را بر عهده داشت، با تاكيد بر اينكه آثار گنجينه موزه جايي نرفته به همشهري مي‌گويد: «انجام هر كاري نيازمند پروتكل است و اگر قرار بوده اين گنجينه ارسال شود، به طور حتم آثار بيمه مي‌شدند. هر كاري اگر بر اساس تصميم‌گيري درست و منطقي به مرحله اجرا برسد، براي هنر ايران مفيد خواهد بود. نظام، انقلاب و دولت قانون دارد و هيچ اثري بدون فكر و برنامه‌ريزي قرار نيست به كشوري ديگر برود.

البته كشورهاي ديگر هم منتظر ورود آثار ما نيستند. اگر مي‌خواهيم آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر در دنيا ديده شود، بايد وارد فضاي تعامل هنري شويم. هنرمندان هم بهتر است به جاي دامن زدن به شايعه‌ها، دور هم جمع شوند و گفت‌وگو كنند.»

پيش‌تر لیلی گلستان، مدیر نگارخانه گلستان و از منتقدان اين طرح درباره خارج کردن آثار گنجینه موزه هنرهاي معاصر از ايران گفته بود: «اگر این آثاري که داریم یک‌جا به خارج می‌فرستیم و از بهترین کارهای گنجینه‌ای ماست به هر دلیل گرو گرفته شود، چه می‌کنیم؟ در واقع در حال حاضر خطر این کار بسیار زیاد است... کلا چه تضمینی برای سلامت برگزار شدن این نمایشگاه‌ها وجود دارد، آن هم در شرایطي که در دنیا آرامش برقرار نیست؟»

کد خبر 373448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha