شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: درست زمانی که همه تصور می‌کنند شرکت آمازون را می‌شناسند،‌ این شرکت به ناگهان همه‌چیز را زیر و رو می‌کند.

براساس گزارش CNN، شركت آمازون روز 16 ژوئن 2017 با انتشار خبري درباره توافق خريد شركتي به نام Whole Foods بازار جهاني خرده‌فروشي را زير و رو كرد. اين قرارداد بلافاصله صنعت سوپرماركت‌ها را متلاطم ساخته و اين شركت تجارت الكترونيكي را به شركت خشت و ملاتي (شركت‌هايي كه وجود فيزيكي دارند) غول‌پيكري تبديل كرد.

شايد وال‌استريت نيز پس از شنيدن اين خبر در بهت و حيرت فرو رفته باشد، اما كارمندان شركت آمازون يا افرادي كه اخبار اين شركت را از نزديك دنبال مي‌كنند، كمتر متعجب شده‌اند، زيرا با جف بزوس آشنايي دارند.

بزوس،‌بنيانگذار و مدير عامل شركت آمازون دو دهه گذشته را به اثبات اين واقعيت گذرانده كه بلند‌پروازي‌هايش حد و مرزي ندارند. آمازون كه در ابتدا به عنوان يك كتاب‌فروشي آنلاين‌ راه‌اندازي شد، به تدريج در بازار سخت‌افزار، خدمات ابري و صنعت توليد محتوا و نمايش نيز ورود كرد و در اغلب موارد نيز بسيار بهتر از رقبايش ظاهر شد.

ناديا شورابورا يكي از مديران سابق شركت آمازون كه در سال 2012 از آمازون جدا شد مي‌گويد جف بزوس يك ديوانه تمام‌عيار است و ديدگاه و طرح‌هايي كاملا شفاف و مشخص دارد. 

هسته مركزي ايده بزوس متحول ساختن كل صنعت خرده‌فروشي است، و هربار در يك بخش تحول ايجاد مي‌شود. شايد آمازون از بخش كتاب كار خود را آغاز كرده‌باشد، اما اين شركت داراي خط لباس مخصوص به خود، خدمات رزرو هتل، و ارسال خريد‌هاي خانه با كمك سرويس Amazon Fresh است.

با خريد شركت Whole Foods به قيمت 13.7 ميليارد دلار، آمازون اكنون توانايي در دست گرفتن بازاري را دارد كه تنها در آمريكا سالانه 600 ميليارد دلار سود دارد. شورابورا معتقد است بزوس با تلفيق تجربياتي كه از خدمات ديجيتال و آنلاين داشته‌است و با دراختيار داشتن اين شركت خواربار‌فروشي بزرگ مي‌تواند سوپرماركت‌ها را متحول سازد.

آمازون همچنين مي‌تواند از وسوسه خريد خواربار با كيفيت براي فروش حق عضويت سرويس پرايم خود استفاده كند و در نهايت شركتي كه در ابتدا به صورت آنلاين راه‌اندازي شده‌است، ناگهان مالك بيش از 500 فروشگاه فيزيكي خواهد شد كه مي‌تواند از آنها براي بهبود ارتباط‌هايش با مشتريان كنوني و جديد استفاده كند.

سرمايه‌گذاران پس از اين قرارداد به سرعت به نبوغ بزوس پي بردند و كمي پس از انتشار خبر قرارداد سود سهام شركت آمازون سه درصد افزايش پيدا كرد، كه معمولا اين افزايش در مواقعي كه شركتي از عقد قراردادي گزاف خبر مي‌دهد بسيار بعيد است. مهم‌تر اينكه همزمان با افزايش ارزش سهام آمازون، ارزش سهام رقباي اين شركت كه در زمينه خرده‌فروشي يا خواربار فعال هستند هيچ افزايشي پيدا نكرد.

به گفته ميشل پچتر تحليل‌گر شركت "ودباش" اين اقدام بزوس يك حركت عالي استراتژيك است كه مي‌تواند ميزان خدمات تحويل خواربار آمازون را بيست برابر افزايش دهد. پچتر معتقد است بزوس نابغه‌ترين فرد حاضر در هر كسب و كاري در جهان است. بزوس براي به دست آوردن اين عنوان تلاش كرده‌است و تمامي رقبايش را از ميدان بيرون رانده‌است. شركت بردرز تعطيل شد، بارنز و نوبل درحال دست و پنجه نرم كردن با مشكلات است، والمارت براي بيرون آمدن از بحران سه ميليارد دلار هزينه كرد تا بتواند مديران سابق آمازون را به استخدام خود درآورد.

حتي رقباي فناورانه اين شركت نيز در تلاشند تا خود را با آمازون برسانند،‌اپل و گوگل هردو تلاش دارند موفقيت آمازون در ساخت بلندگوي هوشمند اكو را تقليد كنند و مايكروسافت و گوگل نيز در تلاشند با ايجاد خدمات ابري با خدمات وب اين شركت به رقابت بپردازند.

سوكيندر سينگ كسيدي يكي از مديران سابق شركت آمازون مي‌گويد بزوس از نظر ديدگاه‌هايش تلفيقي از بي‌رحمي،‌خلاقيت، نظم، چند‌وجهي بودن و بي‌باكي است و تاكنون توانسته ظرفيت خود را به صورت همزمان در چند زمينه مختلف به كار ببندد. از اين رو است كه تواسنته همزمان با خريداري شركت Whole Foods به متحول‌ساختن محتوا و ارسال عمده‌فروشي نيز بيانديشد و به همين دليل است كه همه باور دارند آمازون مي‌تواند همزمان اين‌كارها را با هم انجام دهد.

بزوس با ثروت ميليارد دلاري‌اش ثابت كرده كه درايت و هوش تجاري‌اش فراتر از خرده‌فروشي است،  وي در سال 2013 واشنگتن‌پست را به قيمت 250 ميليون دلار خريداري كرد، و اين روزنامه اكنون به سود‌دهي رسيده،‌كارمندانش افزايش يافته‌اند و به تازگي تعداد ماهانه بازديد از صفحات آن به بيش از يك ميليارد بار رسيده‌است و تمامي اين موفقيت‌ها در دوران ركود صنعت رسانه رخ داده‌اند.

کد خبر 373379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha