همشهری آنلاین: وزارت بهداشت درصدد است با همکاری سازمان بهزیستی، غربالگری کودکان اوتیسم را در نظام شبکه بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی کشور انجام دهد.

اوتیسم

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی، در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: این طرح براساس برنامه تنظیمی، ابتدا به صورت پایلوت در دو استان اجرا می‌شود و به تدریج در طول سال‌های آینده در سطح ملی همگیر شده و گسترش خواهد یافت.

 محمد تقي جغتايي اظهار کرد: بیش از 95 درصد کودکان در سال‌های اولیه زندگی خود برای دریافت خدمات از جمله واکسیناسیون به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند و این موضوع می‌تواند شرایط لازم را برای پوشش کامل این طرح فراهم آورد.

وي ادامه داد که در این مراکز، شناسایی کودکان در معرض خطر اوتیسم انجام می‌شود، اما تشخیص قطعی ابتلا به این اختلال باید توسط تیمی به سرپرستی متخصص روانپزشک یا روانپزشک اطفال یا متخصص کودک دوره دیده با همکاری روان شناسان و کارشناسان توانبخشی انجام گیرد.

اوتیسم نوعی اختلال رشد است که با رفتارهای غیرطبیعی ارتباطی و کلامی مشخص می‌‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می ‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌ است.

اوتیسم بیشتر گریبان پسرها را می‌گیرد اما اگر زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را کنترل کرد و حتی تا حدودی باعث بهبود آن در کودکان شد.

نقص یا تاخیر در تکلم، کاهش حساسیت به درد، رشد نکردن مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، تماس چشمی اندک، علاقه نداشتن به برقراری رابطه دوستانه و پاسخ نامتداول به سایر حواس، از جمله نشانه‌های اوتیسم است.

جغتایی در بخش دیگری از اظهاراتش به غربالگری اوتیسم در مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: هرچند این اقدام سازمان بهزیستی، کاری ارزنده است اما فقط حدود 15 تا 20 درصد کودکان در مهدهای کودک حضور می‌یابند و بر این اساس، پوشش طرح غربالگری اوتیسم در مهدها، کامل و فراگیر نخواهد بود.

مشاور وزیر بهداشت از گسترش مراکز جامع رشد و تکامل کودکان در کشور که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال انجام است، به عنوان فرصتی مناسب یاد کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های این مراکز، می‌توان طرح غربالگری اوتیسم را به نحو مطلوب در اقصی نقاط کشور پیش برد.

جغتایی بر اهمیت برگزاری دوره های تخصصی ویژه فعالان درمانی این حوزه تاکید کرد و گفت: روان شناس، کادر درمان، گفتاردرمان باید دوره‌های کوتاه مدت آموزشی تخصصی کار با کودکان اوتیسم را طی کند تا بتوانند خدمات مطلوب در اختیار این کودکان قرار دهد.

رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص همچنین گفت: براساس مطالعات انجام شده از هر 150 تا 200 تولد، یک کودک اوتیسمی شناسایی می‌شود و باتوجه به تولد حدود یک میلیون و 500 هزار نوزاد در کشور، پیش بینی می شود هر سال بین 9 تا 10 هزار کودک اوتیسم به شمار مبتلایان به این اختلال اضافه شود.

وی درباره آمار مبتلایان افزود: آمار دقیقی از تعداد مبتلا به اوتیسم در کشور وجود ندارد  اما چهار هزار اوتیسمی از خدمات ارائه شده استفاده می‌کنند.

کد خبر 373312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha