جمعه ۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

در حالی که بسیاری از کارشناسان و اعضای اوپک براین باورند که افزایش تولید این سازمان تاثیری بر کاهش قیمت نفت خام ندارد اوخر هفته گذشته احمد زکی یمانی وزیر پرآوازه نفت عربستان سعودی در ساهای دور اعلام کرده است که اگر اوپک تولید نفت را افزایش دهد، قیمت نفت ممکن است تا 75 دلار درهر بشکه کاهش یابد.

در گزارشی که خبرگزاری رویترز از سخنان وی منتشر کرده است و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی غربی داشت، زکی یمانی تاکید کرد: درصورتی که اوپک در نشست آینده خود که آذرماه در امارات متحده عربی برگزار می شود تصمیم به افزایش تولید بگیرد و سرمای زمستان امسال شدید نباشد، بهای نفت در سال آینده 2008  امکان دارد که تا حد 75 دلار در هربشکه کاهش یابد.

وی در حال حاضر و پس از کناره گیری از سمت وزارت نفت عربستان از حدود 20 سال اخیر به عنوان مشاور اقتصادی فعالیت می‌کند.

او در کنفرانسی که در مادرید برای بررسی اوضاع اقتصاد جهان و تحولات بازار نفت برگزار شده بود  با احتیاط کامل و بدون ابراز نظر قاطع، از احتمال کاهش قیمت نفت سخن گفت.

وی هشدار داد که در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی در منطقه از جمله بین آمریکا با ایران، قیمت نفت به 200 دلار و بالا تر افزایش خواهد یافت.

قیمت نفت روز چهارشنبه برای چند‌مین بار در سال جاری رکورد تاریخی بشکه ای 99 دلار و 29 سنت را پشت سر گذاشت.

یمانی در سخنان خود بدون نام بردن از کشور خاصی خبر داده است که برخی از کشورهای عضو اوپک علاقه‌مند هستند که قیمت نفت به 100 دلار برسد و آن را عادلانه می دانند.

وزیر پیشین نفت عربستان گفت: قیمت‌های بالا هشدار دهنده است و نه برای تولید کننده‌ و نه برای مصرف کننده به صرفه نیست چرا که قیمت های بالا موجب کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضای نفت می شود.

وی علاوه براین قمیت های بالای نفت را موجب اقتصادی شدن تولید انرژی‌های جایگزین دانست.

وی که در زمان وزارت نفت عربستان طرفدار دیدگاه سهم بازار اوپک و قیمت‌های پایین برای افزایش تقاضا و کاهش توجه به انرژی های جایگزین بود و هنوز نیز بر این باور است این دیدگاه که شرایط جاری به دلیل کاهش منابع و متعادل نبودن عرضه و تقاضا ایجاد شده است اشاره‌ای نکرد.

کد خبر 37327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز