چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

پس از ۲ روز نزول سنگین و افت ۳ هزار میلیارد تومانی بازار سهام دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد به‌کار خود پایان داد اما حرکت زیگزاگی شاخص بورس تهران از ابتدای هفته جاری تاکنون نشان از یک نا آرامی نهفته در بورس دارد.

به گزارش همشهري، پيامدهاي مداوم سياسي و اقتصادي، پيچيدگي‌هاي بازار سهام را اضافه كرده است.از يك سو سرمايه‌گذاران در انتظار تعيين كابينه دولت حسن روحاني هستند و از سوي ديگر چشمي به‌صورت‌هاي مالي بانك‌ها و فصل مجامع دارند. در جريان اين نگراني‌ها وقوع تنش‌هاي سياسي در عرصه داخلي و بروز حوادث تروريستي برنگراني‌هاي بازار سرمايه اضافه كرده است. با اين همه به اعتقاد تحليلگران عمده‌ترين مولفه‌هاي اثر‌گذار بر بازار سهام موضوعات اقتصادي و سياسي داخل كشور است.

بازار سهام از دولت انتظار دارد با اجراي سياست‌هاي انبساطي طرح رونق اقتصادي را در پيش بگيرد اما دولت كه به‌شدت از سوي منتقدان تحت فشار است تاكنون مقاومت كرده و سياست‌هاي كنترل تورم را همچنان دنبال مي‌كند.اين رويه بازار سهام را كه عاشق تورم است افسرده كرده است. فعالان بازار سرمايه انتظار دارند اجراي سياست‌هاي انبساطي درآمد شركت‌ها را افزايش دهد اما دولت كه نگران تورم است به خوبي مي‌داند اجراي چنين سياست‌هايي منجر به تورم خواهد شد.

از آذر‌ماه سال1393 تاكنون تحت‌تأثير تغيير سياست‌هاي كلان كشور درآمد شركت‌هاي بورس 20هزار ميليارد تومان كاهش يافته و از 60هزار ميليارد تومان به 40هزار ميليارد تومان رسيده است اما همه اينها نمي‌تواند منجر به آن شود كه سياست‌هاي كنترل تورم يكباره درنظر گرفته نشود. در چنين شرايطي اما اختلاف بر سر نحوه ارائه صورت‌هاي مالي بانك‌ها همه فعالان بازار سرمايه را نگران كرده است. برخي بر اين باورند كه امسال تحت‌تأثير انتشار صورت‌هاي مالي بانك‌ها با نظام جديد گزارشگري مالي بين‌المللي كه مدنظر بانك مركزي است،

بازار سهام چندين ميليارد دلار نزول خواهد كرد و حتي ممكن است شاخص كل بورس تهران به سطح 76هزار واحد باز گردد اما هيچ‌كس تاكنون نتوانسته است به‌طور دقيق اثر انتشار صورت‌هاي مالي بانك‌ها را به روش جديد محاسبه كند. به همه اين تحولات بايد تنش‌هاي سياسي در عرصه داخلي و خارجي را هم اضافه كرد كه بر حجم نگراني‌هاي بازار سهام اضافه كرده و منجر به افت و خيز‌هاي شديد بورس شده و حركت شاخص بورس را با وجود حمايت‌هايي كه از شاخص مي‌شود به‌صورت زيگزاگ درآورده است.

  • بازگشت به مدار رشد

در مبادلات روز گذشته شاخص كل بورس تهران كه در روز‌هاي شنبه و يكشنبه افزايش و در روز‌هاي دوشنبه و سه‌شنبه كاهش يافته بود بار ديگر با اندكي رشد مواجه شد. در ابتداي صبح شاخص كل بورس تهران 20واحد رشد كرد اما از ساعت 10صبح تا 11 مدام با نزول مواجه شد و به محدوده 79هزارو 445واحد رسيد.

با گذشت ساعات اوليه معاملات شاخص بورس وارد يك روند صعودي شد و تا ساعت 12:10 با 30واحد رشد به 79هزارو 474واحد رسيد اما پس از آن بار ديگر 15واحد افت كرد و در نهايت در پايان مبادلات شاخص بورس با 39واحد رشد در محدوده 79هزارو 465واحد به‌كار خود پايان داد.

ديروز همچنين سهام شركت‌هاي خودروساز افزايش يافت و شركت‌هاي اين گروه دست‌كم 100واحد اثر مثبت روي شاخص بورس برجاي گذاشتند. اما در مقابل ارزش سهام شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات پتروشيمي با كاهش مواجه شدند و همين مقدار شاخص بورس را پايين كشيدند. ديروز همچنين كاهش قيمت سنگ‌آهن و قيمت سهام شركت‌هاي حاضر در گروه معادن و فلزات با افت مواجه شدند و شاخص را با خود پايين كشيدند. در مبادلات روز گذشته سرمايه‌گذاران جمعا 328ميليارد تومان اوراق بهادار خريدند كه از اين مقدار 197ميليارد تومان در بورس و 131ميليارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفت.

کد خبر 373247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha