مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

الهام مصدقی راد: خیابان سی‌تیر یا همان گذر ادیان که معبری تاریخی برای تهران است تا چندی قبل با تاریکی هوا سکوت سنگین و تلخی را تحمل می‌کرد.

حتي يكي، دو كافه قديمي و اغذيه فروشي معروف هم نمي‌توانستند سكوت سنگين شب‌هاي اين خيابان را بشكنند اما حالا چند وقتي است شب‌هاي مرده سي‌تير زنده است؛ پر از هياهو، پر از اشتياق و پر از حضور كافه‌روهايي كه شب‌هاي سي تير برايشان غريب بود.

  • بوي كباب و عطر دمنوش

قبل از اينكه از خيابان امام خميني به سي‌تير برسيد، بوي انواع غذاها را حس مي‌كنيد. جلوتر 2رديف كناره خيابان پر است از چرخ‌هاي طوافي و دكه‌هاي مدرن و خودروهايي كه به زيبايي به رستوران تبديل شده‌اند. مقابل هر كدام از دكه‌ها و چرخ‌ها، ميز و نيمكت‌هايي براي مشتري‌ها قرار دارد و چترهاي بزرگي در بالاي آنها. شب‌هاي سي تير حتي در ميان هفته و شب‌هاي‌ماه رمضان، پر از هياهوي شادمانه مشتريان و فروشندگان است.

يكي فلافل مي‌فروشد، آن يكي در تنور خودروي فولكسش پيتزا مي‌پزد. ديگري نخستين كافه موتور ايران را راه انداخته و با همسرش دمنوش‌هاي تازه و طبيعي آماده مي‌كند و يكي ديگر هم پلو، كباب و مرغ را با قيمت ارزان به‌دست مشتري‌هايي مي‌دهد كه به گفته خودش در ظهرهاي قبل از‌ماه رمضان، بيشترينشان كارگران بازار بودند.

بساط منقل بلال ، قارچ كبابي، ‌انواع قهوه‌ و كيك در كافي شاپ‌هاي سيار و آبميوه و بستني هم جور است و هر كدام مشتري‌هاي خودش را دارد. كافه‌روها و رستوران گردهايي كه اگر غذاي عالي بخواهند به خوبي در گوشه و كنار شهر سراغ دارند اما فضاي باز و جديد نخستين فود استريت پايتخت در قلب تهران آنقدر برايشان تازگي دارد كه براي چندمين بار با دوستانشان آن را تجربه مي‌كنند. «من را ياد بندرعباس مي‌اندازد با انواع غذاهاي جنوبي»؛

يك راننده تاكسي كه با همسرش شام دونفره زير يكي از چترهاي فلافلي ترتيب داده‌ اين را مي‌گويد. برخي مشتريان را هم عكس‌هاي يادگاري دوستانشان با دكه‌هاي زيبا و آراسته سي تير در فضاي مجازي به اينجا كشانده است. شب‌هاي آخر هفته مشتري‌هاي سي تير موسيقي زنده هم مي‌شنوند. جوان‌هايي كه با سازهايشان كنار خيابان جمع مي‌شوند و زندگي و شادماني خيابان تاريخي تهران را به نيمه‌هاي شب مي‌‌رسانند.

  • خيابان‌هاي غذا توسعه مي‌يابند

شب مردگي از مهم‌ترين معضلات مناطق تجاري و اداري تهران است. مناطقي كه طي سال‌ها جمعيت ساكن آن كمتر و كمتر شده و جاي آنها بافت‌هاي تجاري حضور يافته‌اند. شب‌هاي اين مناطق پر از سكوت است، سكوتي نه از جنس آرامش كه با رنگ و بوي ترس، ناامني و معضلاتي كه در دلش پنهان است. سي تير به‌عنوان يكي از مهم‌ترين قطب‌هاي گردشگري تهران با داشتن 12موزه در اطرافش، انتخاب شده تا به‌عنوان خيابان غذا فعاليت كند.

قرار است اين خيابان حد فاصل خيابان‌هاي امام خميني تا سرهنگ سخايي پر از دكه‌ها و غرفه‌هاي فروش غذا شود كه به گفته مجتبي خشايار مدير گردشگري منطقه 12با تكميل شدن غرفه‌ها، خيابان سي تير شب‌ها به روي خودروها بسته خواهد شد. اين خواسته بسياري از مشترياني است كه هم‌اكنون نيز سي تير پاتوق شبانه‌شان شده است. پانزده خرداد، باب‌همايون و خيابان صف يا همان باغ سپهسالار نيز قرار است به خيابان غذا تبديل شوند؛ معابري كه شب مردگي را تجربه مي‌كنند.

  • شب‌هاي زنده بازار در شب‌زنده ‌داري‌هاي رمضان

منطقه 12و محدوده بازار تهران يكي از مهم‌ترين مناطق روزهاي تهران و يكي از شب مرده‌ترين مناطق شب‌هاي پايتخت است. محدوده خيابان پانزده خرداد در شب‌هاي‌ماه مبارك رمضان، زنده و پر از حضور مردم است. شب‌هاي قدر و مراسم احيا، گذر پانزده خرداد و محدوده مسجد ارگ را تا سحر بيدار نگه مي‌دارد و در كنار اين شب زنده ‌داري‌، فروشندگان بسياري هم امرار معاش مي‌كنند. خيابان پانزده خرداد در شب‌هاي قدر‌ماه رمضان، ‌حال و هواي ديگري دارد.

کد خبر 373137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha