همشهری آنلاین: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وجود پنبه و الیاف و پشم دام در حلیم صحت ندارد و تا کنون در بازرسی‌ها مستنداتی دراین باره بدست نیامده است.

حلیم

 مهندس محسن فرهادی افزود: واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و شیرینی‌های مختص به ماه مبارک رمضان تحت نظارت و کنترل تیم‌های بهداشت محیط هستند.

اين مقام مسئول گفت: برخی اخبار و فیلم‌‌های منتشر شده در صفحات مجازی دست بدست مي‌شوند که بعضا بی اساس هستند.

او افزود: متاسفانه اظهار نظرهای غیر کارشناسی در مورد حلیم‌های آغشته از پنبه و الیاف باعث انتشار این نوع اخبار شده است.

فرهادي گفت: با توجه به بررسی‌های میدانی و رسیدگی به شکایات مردمی سامانه بهداشت 190 مشخص شد به علت پخت طولانی گوشت در حلیم، رشته‌های کلاژن ( که از قسمت‌های تشکیل شده گوشت است ) باقی می‌ماند و در اثر ترکیب با گلوتن و دیگر قندهای موجود در گندم تولید بافت پنبه مانند مي‌كند و پس از شستشو خاصیت الاستیسیته مانند پیدا می‌کند که در این رابطه نمونه برداری‌های متعدد صورت گرفته و به آزمایشگاه ارسال شده است.

او تاكيد كرد: نمی‌توان از پشت دوربین صحت یا سقم برخی اخبار را تشخیص داد.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: از ابتدای ماه مبارک رمضان تیم‌های سیار بهداشت محیط معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه نظارت و کنترل از کلیه واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی به خصوص از واحدهای صنفی عرضه کننده آش و حلیم و غذاهای محلی و شیرینی‌های مختص ماه مبارک رمضان از جمله زولبیا و بامیه را بر عهده دارند.

فرهادي خاطر نشان کرد: امسال با دستگاه‌های پرتابل سنجش تمام مواد غذایی در سطح عرضه کنترل شده است و در صورت لزوم مداخلات به منظور تامین سلامت روزه داران اعمال مي‌شود.

او وجود پنبه و پشم دام در حلیم به مصرف کنندگان را تاييد نكرد اما به مردم توصیه كرد: آش و حلیم مصرفی خود را از واحدهای صنفی مجاز و دارای پروانه کسب تحت پوشش اتحادیه ذیربط تهیه و از خریداری مواد غذایی از دستفروشان خودداری كنند.

فرهادي از مردم خواست درصورت داشتن شکایت بهداشتی با سامانه بهداشت ۱۹۰ به طورشبانه روزی تماس بگیرند.

کد خبر 373099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha