سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر مخاطرات حاصل از تغییر اقلیم برای محیط زیست دریایی،‌ از کاهش ۹۰ درصدی جمعیت فوک خزری خبر داد.

داوود میرشکار

به گزارش مهر، مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این دفتر وظیفه پایش و حفاظت زیستگاه‌ها و به طور ویژه گونه‌های در معرض انقراض را برعهده دارد.

داوود میرشکار افزود: تلاش ما این است که زیستگاه‌ها پایش و حفاظت شوند و همسو کردن نهادها با این روند را نیز دنبال می‌کنیم. در حال حاضر بحث لاک‌پشت‌های دریایی را داریم که از اسفند ۹۵ آغاز شده، در خلیج فارس به پایان رسیده و الان جوجه لاک پشت‌ها به دریا می‌روند و این روند در دریای عمان تازه آغاز شده است.

وی ادامه داد: دومین بیوم پرتولید کره زمین آبسنگ‌های مرجانی ما هستند، با توجه به گزارشی که از Barrier Rief استرالیا داشتیم تلاش کردیم قبل از فصل گرما پایش را انجام دهیم و بعد از فصل گرما نیز آن را ادامه دهیم تا کم‌ترین تلفات و سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی را شاهد باشیم و خوشبختانه بر اساس پایش‌ها تاکنون سفیدشدگی را در آبسنگ‌های مرجانی کشور شاهد نیستیم.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی تاکید کرد: امیدواریم و تلاش هم می‌کنیم که پرورش ماهی در قفس در کشور در جاهای مناسب انجام شود تا کمترین آسیب به محیط زیست دریایی وارد شود.

میرشکار افزود: همچنین در تلاش هستیم برای اولین بار برنامه اقدام فُک خزری را با همه نهادهای ذیربط، سازمان‌های مردم نهادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و مردم و صیادان محلی در سه استان پیش ببریم.

وی تصریح کرد: البته در مرحله اول به دلایل سیاسی تلاشمان این بوده که سازمان‌های مردم نهاد کشورهای دریای خزر با هم ارتباط داشته باشند و فکر می‌کنیم از این مسیر بهتر بتوانیم برنامه حفاظت فُک را پیش ببریم.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی توضیح داد: هم ما و هم دیگر کشورهای خزر بهره‌برداری غیرمجاز داریم و در برخی کشورها حتی فک را شکار می‌کنند. اول برای فرهنگسازی تلاش داریم با سازمان‌های مردم نهاد در روسیه، قزاقستان و ارمنستان کار را پیش ببریم و الان مجاب شده‌اند که در داغستان مرکز امداد و نجات و تیمار این گونه را داشته باشند و اینها بارقه‌های امید است، در شرایطی که تعداد این حیوان خیلی محدود شده است.

میرشکار تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۲ متاسفانه الان تنها ۱۰۰ هزار فک داریم، در حالی که در دهه ۹۰ حدود یک میلیون فک داشتیم؛ یعنی ۹۰۰ هزار فک در این سال‌ها از دست رفته است.

وی افزود: جنگل‌های حرا دومین زیستگاهی است که در این عرض جغرافیایی برای ما مهم است. ما ۲۱ هزار هکتار جنگل حرا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان داریم و مطالعات پهنه‌بندی ما در مکران نشان می‌دهد در حوزه مکران افزایش جنگل‌ها را داشته‌ایم، اما در خلیج فارس با توجه به ساخت و سازهای ساحلی و تغییر اقلیم، جنگل‌های حرا با سختی زندگی می‌کنند.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی تاکید کرد: در دولت کنونی این اتفاق افتاده که سازمان‌های مردم نهاد خیلی فعال شده‌اند و در استان بوشهر خود مردم با راهبردهایی که ما به آنها ارائه کرده‌ایم کار احیای بخشی از جنگل‌های حرا بوشهر را انجام می‌دهند. یک تفاهم‌نامه سه جانبه هم میان منطقه آزاد قشم، سازمان محیط زیست و جایکا داریم که روی جنگل‌های حرا کار می‌کنند.

میرشکار در پایان با اشاره به پدیده تغییر اقلیم در جهان گفت: دو مورد تهدید بر اثر تغییر اقلیم در محیط زیست دریایی کشورمان داریم، یکی افزایش درجه حرارت آب است که منجر به تهدید اکوسیستم دریایی می‌شود و دیگری اسیدی شدن اقیانوس‌هاست به دلیل جذب CO۲ در آب که باعث می‌شود پوسته‌های زیستی همچون آبسنگ‌های مرجانی، پوست صدف و برخی فیتوپلانگتون‌ها تشکیل نشود و این هم متاسفانه فراگیر است.

کد خبر 372954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha