مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: اتفاقی که نباید، افتاد. ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، توافقنامه پاریس را نپذیرفت؛ توافقنامه‌ای که براساس آن کشورهای صنعتی جهان متعهد شده‌بودند تا میزان گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید کنند و آهنگ گرم‌تر شدن زمین را کندتر کنند.

آمريكا بيش از 15درصد از كل گازهاي گلخانه‌اي كره خاكي را توليد مي‌كند و بعد از چين كه با انتشار بيش از 16درصد گازهاي گلخانه‌اي مقام اول را داراست، دومين كشور آلاينده جهان است. اما سرانه توليد ايالات متحده به‌ازاي هر نفر 17.6تن است. اگرچه ايران در جايگاه هفتم توليد گازهاي گلخانه‌اي جاي گرفته و با توليد سالانه 624.8 (ميليون متريك) تن جزو 10كشور آلاينده جهان است، اما سرانه توليد گاز گلخانه‌اي هر ايراني در حدود 8تن اعلام شده است.

  • ايران هفتمين كشور آلاينده

ايران با انتشار 624ميليون تن گاز گلخانه‌اي در سال رده هفتم جهان در انتشار گازهاي گلخانه‌اي را دارد. رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با اعلام اينكه افزايش انتشار گازهاي گلخانه‌اي طي سال‌هاي گذشته باعث افزايش تقريبا 2درجه‌اي دما در كشور شده است، گفت: متأسفانه ايران، يكي از قربانيان اصلي تغييرات آب و هوايي است به‌نحوي كه وجود جزاير گرمايي در بسياري از شهرهاي كشور به‌ويژه تهران غيرقابل انكار است. علي‌محمد شاعري با اشاره به اينكه 3علت عمده افزايش توليد كربن در كشور وجود دارد، افزود: اول مصرف بي‌رويه سوخت‌هاي فسيلي كه روزانه به 800ميليون ليتر مي‌رسد و حدود 80درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. دومين عامل از نظر شاعري، وجود كارخانجات قديمي است كه 10درصد توليد كربن به‌دليل فرسودگي بخش صنعت و انرژي‌بر بودن بخش صنعت است و سومين عامل هم روند كاهشي پوشش سطح جنگلي است.

  • استفاده از انرژي‌هاي نو در شهرها

تلاش مديريت شهري طي سال‌هاي گذشته در برخي شهرهاي كشور به‌ويژه در پايتخت باعث افزايش توجه به توليد انرژي از منابع تجديدپذير و زيست توده شده است. توليد انرژي از پسماند در مشهد، شيراز و تهران در دست اجراست و چند شهر شمالي كشور نيز به‌زودي به جمع شهرهاي توليد‌كننده انرژي از پسماند مي‌پيوندند. توليد انرژي از منابع تجديدپذير در شهرهاي رودبار، بينالود و اخيرا در آشتيان به‌عنوان يك گام مهم در شهرهاي متوسط ايران مورد توجه قرار گرفته‌است. بسياري ديگر از شهرهاي كشور نيز به توليد انرژي از خورشيد روي آورده‌اند. تلاش شهرهاي ايران براي كاهش اتكا به انرژي توليدي از سوخت‌هاي فسيلي، باعث كاهش ميزان آلايندگي و توليد گازهاي گلخانه‌اي شده‌است. توليد برق از زباله و احداث بوستان‌هاي انرژي‌هاي پاك و استفاده از انرژي خورشيدي در فضاهاي عمومي در تهران و برخي ديگر از شهرها روندي رو به رشد داشته است. علي محمد شاعري با توجه به اقدامات در كاهش توليد و انتشار كربن گفت: تلاش مديريت شهري تهران و برخي شهرهاي ديگر مانند شيراز، مشهد و ساري در اين زمينه قابل توجه است.

  • لايحه جايگزيني انرژي‌هاي نو

در طول سال‌هاي گذشته شهرداري تهران در استفاده و جايگزيني از انرژي‌هاي نو پيشتاز بود. با تصويب لايحه «جايگزيني انرژي‌هاي نو در ساختمان‌ها، فضاهاي عمومي و مراكز شهري» كه در اختيار شهرداري تهران است، گام مهمي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در تهران برداشته شده ‌است.

در اين لايحه پيشنهاد شده است تا ميزان مصرف شهرداري از محل انرژي‌هاي فسيلي به حداقل برسد و انرژي‌هاي نو جايگزين آنها شود. چندي پيش نيز رحمت‌الله حافظي عضو شوراي چهارم شهر تهران از همه اعضاي شوراهاي كلانشهرها و شهرهاي كشور خواسته بود تا با تصويب چنين لايحه‌اي حركتي تازه در شهرهاي ايران را آغاز كنند.

يكي از مهم‌ترين راهكارهاي شهرداري تهران براي جلوگيري از انتشار گازهاي گلخانه‌اي توسعه فضاي سبز است. افزايش سرانه فضاي سبز شهري طي سال‌هاي گذشته و رسيدن به مرز 16.5متر يكي از مهم‌ترين اقدامات زيربنايي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي است. همچنين توسعه كمربند سبز در اطراف شهر تهران تا 39هزار هكتار است. اين دو گام، در راستاي كاهش گازهاي گلخانه‌اي است.

نوسازي صنايع آلاينده، نوسازي سامانه‌هاي حمل‌ونقل عمومي و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از ديگر برنامه‌ها و طرح‌هاي مديريت شهري براي كاهش آلودگي‌ها و كنترل انتشار گازهاي گلخانه‌اي طي يك دهه گذشته بوده‌ است.

  • زباله‌ها منشأ انتشار گازهاي گلخانه‌اي

در سال2012 در گزارش ملي محيط‌زيست كه به دبيرخانه كيوتو ارسال شد، ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي از پسماند شهري و زباله‌ها تا 7درصد نيز برآورد شده‌بود. تنها راه كاهش گازهاي گلخانه‌اي از پسماند شهري، بهره‌برداري از بيوگازهاست. گاز متاني كه از انباشت زباله در منطقه آرادكوه منتشر مي‌شود، علاوه بر افزايش آلودگي، عوارض گوناگون زيست‌محيطي به همراه دارد. اما با رويكرد سال‌هاي اخير شهرداري به‌منظور استحصال اين گازها و تبديل آن به انرژي علاوه بر صرفه‌جويي در استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، از انتشار گازهاي گلخانه‌اي نيز جلوگيري مي‌شود.

کد خبر 372434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha