سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

عباس محمدی: ۱۵خرداد (۵ژوئن) روز جهانی محیط‌زیست است. تشکیلات مسئول برگزاری این روز، هدف از تعیین شعار امسال را تشویق مردم به برگزاری برنامه‌های طبیعت پیمایی برای دیدن کوه و دشت یا برقرار ساختن ارتباط با طبیعت، اگرچه کوچک در خانه و شهر، اعلام کرده است.

روز محیط زیست

شعار امسال براي اين روز، «وصل با طبيعت» است. در چند دهه‌ اخير، پيشرفت‌هاي علمي در كنار آسيب‌هايي مانند تغيير اقليم كه بر زمين وارد شده، كمك كرده است كه دريابيم چگونه طبيعت به شيوه‌هاي بي‌شمار در زندگي و آسايش ما مؤثر است؛ براي مثال اقيانوس‌ها و جنگل‌ها و خاك در عين اينكه منبع غذايي همه‌ زيست‌مندان است، حجم عظيمي از گازهاي گلخانه‌اي مانند دي‌اكسيدكربن و متان را در خود نگه‌داشته كه اين سبب حفظ تعادل گرمايي زمين است.

اگر چنين نبود، زيستنِ ما بر زمين ممكن نبود؛ چنان‌كه آسيب‌رساني انسان به اين پهنه‌هاي طبيعي و در نتيجه آزاد شدن بخشي از گازهاي گلخانه‌اي، موجب تغيير اقليم و گرم‌تر شدن زمين و بروز انبوهي از مشكلات پيچيده شده است. هوايي كه هر لحظه فرو مي‌دهيم، خوراكي كه مي‌خوريم و نزديك به نيمي از داروهايي كه مصرف مي‌كنيم از طبيعت برداشت مي‌شود. همچنين بيشترين تفريح‌ها در پهنه‌هاي طبيعي انجام مي‌شود و آرامش رواني و سلامت جسمي ما وابسته به طبيعت است. با اين وصف، چگونه مي‌توان بر خدماتي كه طبيعت به ما مي‌دهد، قيمت گذاشت؟!

بياييم به مناسبت روز جهاني محيط‌زيست (در ايران: هفته‌ محيط‌زيست 16 تا 22خرداد) در تعطيلي‌هاي اين هفته و هفته‌ آينده، با چند كار ساده به‌خودمان و به زمين خدمتي بكنيم:

اگر به كوه و صحرا، كنار دريا، يا هر نقطه طبيعي ديگر مي‌رويم، شكرگزار باشيم كه از چنين پديده‌هاي باشكوهي بهره مي‌بريم؛ نفس عميقي بكشيم و با خود عهد كنيم كه بر اين سفره‌ رنگين و بابركت چنان گام بگذاريم كه در پشت سرمان ردي باقي نماند.

در طبيعت، هرجا كه بساطي گسترده‌ايم، اطراف خود را به شعاع دست‌كم 5 متر پاكسازي كنيم. بچه‌ها را به باغ و دشت ببريم و بگذاريم كه خاكبازي كنند؛ خودمان هم كفش‌ها را درآوريم و با پاها و دست‌هايمان زمين را لمس كنيم.

نگاه دقيق‌تري به درختان، به آسمان، به خاك، به رودخانه و ... بيندازيم و ببينيم كه چه زندگي رنگارنگي در آنها جاري است!

اگر به سفر نمي‌رويم و در شهر يا روستا مي‌مانيم، برنامه‌اي براي رسيدگي به فضاي سبز محيط خود ترتيب دهيم يا با كمك دوستان و همسايگان خود به پاكسازي محله‌ از زباله بپردازيم.

به يك سازمان مدافع محيط‌زيست بپيونديم يا به آنهايي كه مشغول نيكوكاري‌هاي محيط‌زيستي هستند، كمك مالي كنيم.

عكس‌هايي از فعاليت خود بگيريم و در شبكه‌هاي مجازي به اشتراك بگذاريم.

کد خبر 372292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha