چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - محمد مجد: این روزها جای سوزن انداختن ندارند؛ کیپ تا کیپ سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها پر است از بچه‌هایی که خودشان را برای مهم‌ترین امتحان زندگی‌شان آماده می‌کنند.

کنکور

چهره‌هايشان شبيه شكارچيان مضطربي است كه نمي‌دانند تيرشان به هدف خواهد خورد يا نه. هرچه از دهان يكي از آنها بيرون مي‌آيد، چه در حد عصاره‌اي از يك كتاب درسي باشد و چه نكته‌اي به ابعاد سر سوزن، بقيه در هوا شكارش مي‌كنند. جزوه‌هاي بي‌سروته‌ شان كه با يك نگاه سرگيجه را مهمان ناخوانده‌شان مي‌كند پر است از اين شكار شده‌هاي ريز و درشت. كتابخانه‌هاي معروف‌تر، حتي در محوطه فضاي سبز اطراف‌شان هم پذيراي كنكوري‌ها هستند. حاضر نيستند كه بعضي اسرارشان را روكنند؛ هيچ وقت دلشان نمي‌خواهد كه كسي آمار دقيق درس‌خواندنشان را بداند، البته به غير از عقربه‌هاي ساعت مچي‌شان كه از دنبال كردن هم خسته نمي‌شوند و گاهي اضطراب و دلهره را مهمان اذهان مشوش‌شان مي‌كنند. كنكوري‌ها خوب مي‌دانند كه كتابخانه‌ها و سالن‌هاي قرائت‌شان، بهترين جا براي درس خواندن در اين روزهاست، اما اين حضور، قلق‌هايي دارد كه دانستن آن هم به نفع خود شماست و هم ديگران.

  • حتما صبح اول وقت برويد

اولين نكته اين است كه بدانيد اين روزها پيدا كردن صندلي خالي در كتابخانه‌ها، در حكم كيمياست. مطمئن باشد هر چقدر هم كتابخانه مورد نظر شما محلي باشد، باز هم در سريع‌ترين زمان ممكن ظرفيت سالن مطالعه آن تكميل مي‌شود. اگر صبح اول وقت خودتان را به كتابخانه نرسانيد مطمئن باشيد جاي خالي و دنج پيدا نمي‌كنيد. البته يك گزينه ديگر هم اين است كه يك زيرانداز با خودتان ببريد و در گوشه‌اي از سالن مطالعه بند و بساط درس خواندن را پهن كنيد. اين روزها در خيلي از كتابخانه‌ها اين اتفاق مي‌افتد. روي فضاي سبز و محوطه اطراف كتابخانه هم مي‌توان حساب كرد، اما آنجا تمركزتان به اندازه سالن مطالعه نخواهد بود.

  • با دوستان نزديك‌تان نرويد

اين يك توصيه جدي است كه اين حدود يك‌ماه باقيمانده تا كنكور را بي‌خيال دوستان صميمي‌تان شويد. با آنها به هيچ وجه براي درس خواندن به كتابخانه‌ها نرويد. دوستان صميمي باعث مي‌شوند تا سالن مطالعه بعد از چند روز به سالن تبادل نظر و مشورت و سپس خاطره‌گويي تبديل شود. اين جوري هم خودتان از درس خواندن در اين وقت طلايي مي‌افتيد، هم باعث مزاحمت براي كنكوري‌هاي ديگر مي‌شويد. به هر حال اين توصيه مهم را در برنامه‌ريزي تحصيلي و كنكور درنظر داشته باشيد كه كتابخانه‌اي را انتخاب كنيد كه دوستانتان در آنجا حضور نداشته باشند حتي اگر نياز باشد به اندازه چند تا خيابان، مسير بيشتري بپيماييد.

  • مطالعه، گروهي نيست

بي‌خودي براي مطالعه گروهي و چندنفره در كتابخانه‌ها برنامه‌ريزي نكنيد. اين كار در اين فرصت كوتاه به هيچ‌وجه جواب نمي‌دهد و در ضمن در كتابخانه‌هاي ما هم محيط مناسبي براي مطالعه گروهي مهيا نشده است. در بسياري از سيستم‌هاي آموزشي پيشرفته، مطالعه گروهي به شكل جدي آموزش داده شده و اجرا مي‌شود و مورد توصيه مشاوران تحصيلي قرار دارد، اما شايد براي جامعه ما هنوز زود باشد كه قدم در راه فعاليت گروهي براي مطالعه و آن هم در زمان حساسي مثل كنكور بگذاريم. چرا؟ چون مطالعه گروهي معمولا به گروه‌هاي خوشگذراني و چرخيدن در خيابان‌هاي زيبا و تفريح و صحبت تبديل مي‌شوند.

  • استفاده از كتاب‌هاي كتابخانه

يكي از مزيت‌هاي رفتن به كتابخانه براي كنكوري‌ها اين است كه مي‌توانند روي كتاب‌هاي كمك درسي و تست اين مراكز فرهنگي حساب كنند، اما بايد حواستان به چند نكته باشد؛ يكي اينكه اين كتاب‌ها محدود هستند و بايد براي گرفتن آنها كمي منتظر باشيد. درضمن وقتي كارتان با اين كتاب‌ها تمام شد حتما به سرعت آنها را به مخزن كتابخانه تحويل دهيد تا مورد استفاده ديگران قرارگيرد. اين موضوع هم گفتن ندارد كه در نگهداري اين كتاب‌ها، بيشتر از كتاب‌هاي شخصي‌تان دقت كنيد. خيلي‌ها عادت دارند كه مثلا گزينه درست را روي كتاب‌هاي تست علامت بزنند؛ حداقل اين كار را در مورد كتاب‌هاي تست كتابخانه‌ها انجام ندهيد.

  • چيزهايي كه بايد رعايت كنيد

لباس ما در زمان مطالعه و همچنين در زمان آزمون نبايد با لباس‌هاي تنگ يا زمخت مهماني يكي باشد. يك لباس راحت در شأن شرايط كتابخانه و كنكوري‌هاي ديگر نياز داريد. مرتب و منظم بودن يك چيز است، تيپ‌زدن براي درس خواندن در كتابخانه يك چيز ديگر. يك توصيه مهم هم اين است كه تا آنجا كه امكان دارد با خودتان موبايل به كتابخانه نبريد، مخصوصا اگر موبايل شما هوشمند است. يك وقت مي‌بينيد چند ساعت از حضور شما در كتابخانه گذشته و شما مشغول گشت‌زدن در شبكه‌هاي اجتماعي هستيد. رعايت سكوت، استفاده نكردن از عطرهاي تند و چيزهاي ديگر در سالن مطالعه را فراموش نكنيد.

  • شناسايي مغزهاي كتابخانه

يادتان باشد كه درس خواندن براي كنكور در كتابخانه‌ها، يك نوع مطالعه فرسايشي است. بنابراين اگر خيلي اهل درس خواندن‌هاي طولاني مدت نيستيد، به‌خودتان زنگ تفريح بدهيد. البته ميزان اين زنگ تفريح‌ها نبايد بيشتر از زمان خود درس خواندن‌ باشد. مي‌توانيد به محوطه كتابخانه برويد و دوري بزنيد. يك پيشنهاد هم براي اين اوقات اين است كه با درسخوان‌هاي كتابخانه هم‌كلام شويد. بايد مغزهاي كتابخانه را شناسايي كنيد و وقت‌هاي استراحت‌تان را با وقت‌هاي استراحت آنها همزمان كنيد. آن وقت مي‌توانيد روي كمك و مشورت آنها هم براي درس خواندن حساب كنيد.

  • روي 24ساعته‌ها حساب كنيد

براي خيلي‌ها كه سرسپرده كتاب هستند، ساعت كار كتابخانه محدوديت بزرگي به‌حساب مي‌آيد. كنكوري‌ها هم با اين مشكل مواجهند. تا همين چند سال گذشته بيشتر كتابخانه‌هاي عمومي بين ساعت ۱۷ تا ۱۹ تعطيل مي‌شدند. اما، چند سالي است كه كتابخانه‌هاي شبانه‌روزي هم رونق گرفته ‌اند. اين مراكز با هدف از ميان برداشتن همين محدوديت زماني به بهره‌برداري رسيده‌اند. فعاليت اين كتابخانه‌ها در ساعات بعد از نيمه‌شب نيز ادامه دارد و البته بعضي آنها در اين ساعات فقط مخصوص آقايان است. با يك جست‌وجوي اينترنتي مي‌توانيد اين كتابخانه‌ها را پيدا كنيد.

  • مشاوره و برنامه‌ريزي فراموش نشود

اگر فكر مي‌كنيد كه چون به كتابخانه مي‌رويد، ديگر نيازي به برنامه‌ريزي درسي براي اين يك‌ماه باقيمانده نداريد سخت در اشتباهيد. حتما بايد سراغ نقطه‌ضعف‌هايتان برويد تا از اين فرصت حداكثر استفاده را بكند. يك راه‌حل اين است كه از كنكوري‌هاي ديگر حاضر در كتابخانه‌ها مشورت بگيريد. حتما افرادي را پيدا ‌كنيد كه به شكل حرفه‌اي براي اين روزها برنامه‌ريزي كرده‌اند. در ضمن در كتابخانه‌ها، معمولا مشاورهاي تحصيلي هم حضور دارند كه مي‌توانيد روي كمك آنها حساب كنيد. مخصوصا اگر به كتابخانه‌هاي سراهاي محله برويد حتما شاهد حضور اين مشاورها خواهيد بود. مطمئن باشيد بدون برنامه‌ريزي به موفقيت نمي‌رسيد.

کد خبر 371939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha