افزایش سطح متوسط معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر از فقیر‌ترین افراد جامعه به میزان ۵ برابر وضع موجود در برنامه‌های دولت دوازدهم گنجانده شده است.

آنگونه كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت مي‌گويد، اكنون يارانه و مستمري‌ اين قشر 3.4برابر شده و منابع آن از محل هدفمندي تأمين خواهد شد. اين در حالي است كه از سال 89تا اواخر سال 95مبلغ 272هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به‌حساب مردم واريز شده كه 190هزار ميليارد تومان آن از محل اصلاح قيمت‌ها بوده و 80هزار ميليارد تومان آن از محل بودجه عمومي تأمين شده است.

از فروردين سال‌جاري، همزمان با هفتاد و چهارمين مرحله واريز يارانه نقدي، دريافتي اقشار خاص سه‌برابر شد و مستمري بگيران سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره) علاوه بر ۴۵ هزار تومان يارانه نقدي، رقم ديگري را با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و از محل منابع هدفمندي دريافت كردند. هدايت يارانه‌ها، از حالت پرداخت به عموم مردم به وضعيت پرداخت به خانوارهاي كم درآمد، با حذف يارانه اقشار پردرآمد ازجمله برنامه‌هايي است كه در قوانين بودجه سال‌هاي اخير بر آن تأكيد شده اما اين مورد هميشه محل مناقشه دولت و مجلس بوده است و از آنجا كه دولت به دلايل مختلف نتوانسته ‌است نسبت به شناسايي و حذف تعداد يارانه‌بگيران ذكر شده در بودجه عمل كند، بودجه‌اي كه قرار بود از محل حذف يارانه اقشار پردرآمد تأمين و به مصارف ديگر اختصاص يابد، محقق نشده است

در اين ميان، پيش از برگزاري دوره دوازدهم انتخابات رياست‌جمهوري نيز بخشي از حذف‌شدگان يارانه نقدي از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها پيامكي مبني بر برقراري مجدد يارانه دريافت كردند. اين در حالي است كه دولتمردان شب پرداخت يارانه را مصيبت عظما لقب داده و اظهار كرده‌اند كه منابع حاصل از محل هدفمندي، كفاف پرداخت يارانه نقدي به عموم مردم را نمي‌دهد.

چندي پيش هادي قوامي، نايب‌رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفته بود از سال 89تا اواخر سال 95مبلغ 272هزار ميليارد تومان يارانه نقدي به‌حساب مردم واريز شده كه 190هزار ميليارد تومان آن از محل اصلاح قيمت‌ها بوده و مابقي از محل بودجه عمومي دولت پرداخت شده است كه با يك حساب سرانگشتي متوجه مي‌شويم كه دولت در هر سال با كسري بودجه مواجه بوده و 80هزار ميليارد تومان آن از محل بودجه عمومي تأمين شده است.

به‌نظر مي‌رسد تأمين منابع لازم براي افزايش يارانه و مستمري اقشار كم‌درآمد از محل هدفمندي، مصيبت عظماي دولت در شب پرداخت يارانه را بيشتر از قبل كند؛ مگر اينكه با حذف گسترده يارانه خانوارهايي كه فعلا يارانه مي‌گيرند، منابع مورد نياز را تأمين كند.

  • يارانه و مستمري كم‌درآمدها را به‌راحتي افزايش مي‌دهيم

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت با اشاره به اينكه اكنون يارانه و مستمري‌ قشر كم‌درآمد 3.4برابر شده است، گفت: هنگامي كه درباره افزايش يارانه صحبت مي‌كنيم گاهي اين حرف درخصوص اقشار آسيب‌پذير و كم‌درآمد است كه حدود 10تا 12ميليون و حداكثر 15ميليون نفر هستند درحالي‌كه ما اكنون داريم به 75ميليون نفر يارانه مي‌دهيم.آنچه انتقاد ما به ساير دوستان بود، اين بود كه اگر شما مي‌خواهيد يارانه‌ها را سه برابر كنيد، اين كار اصلاً امكان‌پذير نيست، اما اينكه يارانه اين گروه و اقشار را سه برابر كنيم كاملاً قابل تأمل است.

به گزارش فارس، نوبخت افزود: امسال يارانه اين قشر را سه‌برابر كرديم و مشكلي وجود ندارد و براي سال آينده هم مي‌توانيم اين مقدار را افزايش دهيم و به‌راحتي مي‌توانيم سه‌برابر ديگر هم افزايش دهيم، چون اينها ارقام زيادي نيست و اين كار از محل بودجه قابل انجام است. او در پاسخ به اين سؤال كه اين منابع قرار است از چه محلي تأمين شود، گفت: اين منابع از محل هدفمندي است، قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش پيدا نخواهد كرد و موضوع هدفمندي را نيز بايد مديريت كنيم.

کد خبر 371777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha