همشهری آنلاین: برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، این سوال مطرح است که نحوه صحیح مصرف داروها در زمان روزه‌داری باید به چه شکل باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمان‌های قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر؟

دارو

نکته اصلی که باید به آن اشاره کرد آن است که بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود درباره اقدام به روزه‌داری و همچنین نحوه مصرف داروها مشورت كند.

بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف كنند.رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

*چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد، می‌بایست به نکات زیر توجه كند.

  • بیماران مبتلا به بیماری انسدادی ریوی (COPD) و صرع خصوصاً در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری می‌باشند. پزشکان علاوه بر اینکه باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند مشاوره دقیق بدهند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، توصیه‌های لازم را ارائه كنند.
  • مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از ازدست رفتن آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه‌دار كند.
  • برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول كرد.
  • در فرد روزه‌دار، پزشک معالج، براي درمان عفونت می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی كند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شود.
  • برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود می‌باشند. در مورد این داروها بجای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می‌شود توصیه كند.
  • تغییر نحوه مصرف برخی از داروها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن مي‌باشد. در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آنها را به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز كند.
  • درخصوص بیماران دیابتی، هرچند روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بیمارانی که انسولین مصرف مي‌كنند،دقبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت كنند. در تمام بیماران دیابتی، تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است.
  • در زمان روزه‌داري هيچگاه وعده‌هاي داروي خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نكنيد،  چه بسا اين عمل شما سبب اختلال در روند درمان مي‌شود. مصرف بسياري از داروها را مي‌توان پس از مشوت با پزشك به زمان سحري يا افطار منتقل كرد.
  • اثربخشي بسياري از داروها، ارتباط مستقيمي با مصرف بموقع آنها در زمان معين دارد. در ايام روزه‌داري خودسرانه نوبت داروي خود را قطع نكنيد .قطع ناگهاني برخي از داروها به واسطه روزه‌داری بسيار خطرناك است. درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارك رمضان، با پزشك و يا داروساز خود مشورت كنيد.
  • بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار‌خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون پایش گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.
  • هم بیماران و هم خانواده‌ی فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

*سازمان غذا و دارو

کد خبر 371624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha