گروه محیط‌زیست: در حالی که انتشار خبر ادامه تولید موتور پیکان توسط ایران خودرو واکنش گسترده محافل زیست‌محیطی را بر انگیخته است، شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد، موتوری که هم اکنون در خودروهای «وانت باردو» و «روآ» استفاده می‌شود نمونه اصلاح شده موتورهای پیکان قبلی بوده و نام جدید او اچ‌وی را بر خود دارد.

پایگاه خبری رسمی ایران خودرو در این اطلاعیه با تائید این نکته که موتور او اچ وی حاصل طرح توسعه و بهبود موتور پیکان است افزوده است که تعریف طرح بهبود زمینه‌هایی که امکان توسعه وجود دارد با حفظ و رعایت استاندارد زیست‌محیطی یک امر موسوم در صنایع مشهور جهان است و بهبود موتور پیکان و عرضه یک موتور جدید با عملکرد و قابلیت‌های جدید گامی در همین راستا ارزیابی می‌شود.

کیوان وزیری نماینده مدیر عامل ایران خودرو در اخذ گواهینامه استاندارد‌های خودرو، در این اطلاعیه اضافه کرده‌است که ایران خودرو با تعریف این طرح، بسیاری از قطعه سازان را فعال و به استفاده از منابع ملی برای رشد اشتغال صنعتی در جامعه کمک کرده است.

وزیری افزوده است که این اقدام ایران خودرو مشابه فعالیت شرکت تویوتا ست که 10 نوع محصول با بدنه‌های مختلف را با یک موتور عرضه می‌کند.

جالب توجه است که معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اگرچه بر پیکان بدون موتور روآ تأکید دارد اما ارائه مجوز تولید از سوی سازمان متبوعش برای آن‌را تأیید می‌کند.

حسن اصیلیان می‌گوید: اگرچه موتور روآ برپایه موتور پیکان شکل گرفته اما تغییرات مهمی در سامانه سوخت‌رسانی آن داده شده و تست‌های type approval) TA و COP) را با موفقیت گذرانده است.

 وی با اشاره به این‌که استانداردهای وانت با سواری متفاوت است، تصریح کرد: استانداردهای وانت پایین‌تر از سواری است. بنابراین وانت باردو استاندارد مورد نظر ما را تأمین کرده و براساس مجوز صادره تولید می‌شود.

گزارش دیگری حاکی است که از جمله تفاوت‌های موتور او اچ وی با موتور پیکان قبلی سر سیلندر آلومینیومی و سامانه سوخت رسانی انژکتوری است.

از سوی دیگر قابل اشاره است که هفته پیش معاون سامانه جامع تولید ایران خودرو اشاره کرده بود که از ابتدای سال‌جاری تاکنون 61 هزار و 79 دستگاه روآ و 55 هزار و 102 دستگاه وانت باردو توسط این شرکت تولید شده‌است.

درباره اینکه موتور وانت‌های باردو دقیقا همان موتورهای پیکان قبلی است یا نمونه او اچ وی آن، تردیدی وجود ندارد، ولی متأسفانه شرکت ایران خودرو از ارائه اطلاعات دقیق در این مورد خودداری می‌کند.

با وجود این، تردیدی نیست که از ابتدای سال تاکنون بیش از 116 هزار خودرو با موتورهایی که طراحی آن متعلق به بیش از 40 سال پیش است، در کشور عرضه شده‌ و با تداوم این روند قاعدتا تا پایان سال این تعداد به حدود 150 هزار دستگاه خودرو خواهد رسید.

شایان ذکر است که در زمان تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران( در نیمه دهه هفتاد) که در آن از آلودگی هوا به‌عنوان عامل مرگ سالانه 7 تا 9 هزار نفر در تهران، و خودروهای داخلی به‌عنوان عامل نزدیک به نیمی از این میزان مرگ و میر یاد شده‌است، تعداد خودروی پیکان که سالانه تولید می‌شد حدود 60 هزار دستگاه بود.

با وجود فشار شدید نهاد‌های زیست‌محیطی، شرکت ایران خودرو چندین سال در برابر تعطیلی خط تولید پیکان مقاومت کرد اما سرانجام در اردیبهشت سال گذشته با دریافت 310 میلیون دلار!  از وزارت نفت به این تعطیلی تن داد که البته چندین بار مکررا روزنامه‌ها به نشانه‌هایی از نقض توافق مرتبط با این ماجرا اشاره کرده بودند.

البته در همان زمان همه مدیران ایران‌خودرو یادآور شده بودند که تولید محصولی 38 ساله را نمی‌توان یکباره خاتمه داد.

سود سالانه تولید پیکان سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان برآورد شده بود. دست کشیدن از چنین سودی البته دشوار است.

کد خبر 37156

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز