یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان مازندران از تبدیل میانکاله به سایت پرنده‌نگری کشور خبر داد

او گفت: این طرح با مشارکت سازمان محیط‌زیست پیش برده می‌شود و قرار نیست آسیبی متوجه منطقه حفاظت شده میانکاله شود.
دلاور بزرگ‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به حساسيت‌هاي منطقه حفاظت شده ميانكاله كه ذخيره‌گاه زيست كره و از مهم‌‌ترين پناهگاه‌هاي حيات‌وحش كشور است افزود: ميانكاله يك منطقه جهاني با اكوسيستم شاخص است كه هر كسي نمي‌تواند به راحتي وارد آن شود يا هر طرحي خواست در آن اجرا كند و اين منطقه را در معرض تخريب قرار دهد. وي افزود: طرح ساماندهي ميانكاله نيز با درنظر گرفتن تمام حساسيت‌‌ها درحال اجراست.

به گفته دلاور بزرگ‌نيا، پروژه ميانكاله به بخش خصوصي واگذار نشده است، بلكه مشتركا از سوي اداره كل ميراث‌فرهنگي و گردشگري و اداره محيط‌زيست مازندران درحال پيگيري و اجراست. مديركل ميراث‌فرهنگي استان مازندران تأكيد كرد: وظايف هر يك از اين بخش‌ها نيز مشخص شده و محيط‌زيست مسئوليت ديده‌باني، جانمايي و ايجاد برخي سازه‌‌ها را برعهده دارد تا آسيبي به زيستگاه ميانكاله وارد نشود.

دلاور بزرگ‌نيا، ساخت پاركينگ در ميانكاله را يكي از سازه‌هاي ايجادشده در ورودي منطقه حفاظت شده ميانكاله اعلام كرد و گفت: اين پاركينگ قرار است در ورودي ميانكاله احداث شود و از آن نقطه به بعد گردشگران با وسايل نقليه خاص جابه‌جا شوند. وي افزود: اين تدبير براي كنترل آمد و شد جمعيت بازديدكنندگان و جلوگيري از هرج‌ومرج و آشفتگي در اكوسيستم ميانكاله اتخاذ شده است.

مديركل ميراث فرهنگي استان مازندران با تأكيد بر اينكه با هر فردي كه محيط امن پرندگان و اكوسيستم ميانكاله را مختل كند، برخورد قانوني خواهد شد گفت: سايت پرنده‌نگري ميانكاله براي زمستان امسال آماده مي‌شود.

شبه‌جزيره ميانكاله در منتهي‌اليه جنوب شرقي درياي خزر (كاسپين) قرار دارد و از مهم‌ترين پناهگاه‌هاي پرندگان مهاجر در كشور است. ميانكاله از سال۱۳۴۸ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده تعيين شد و در سال ۵۴ نيز يكي از نخستين تالاب‌هايي بود كه در كنوانسيون بين‌المللي رامسر ثبت شد و درجه حفاظتي آن به پناهگاه حيات‌وحش ارتقا يافت. يك سال بعد نيز يونسكو آن را به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره معرفي كرد.

در منطقه حفاظت شده ميانكاله بيش از ۱۸۰ گونه گياهي شناسايي شده كه بيشتر انار، تمشك و‌سازيل است. تالاب بين‌المللي ميانكاله محلي براي زادآوري و تكثير ماهيان بومي و تجاري درياي مازندران مانند كپور، كفال، كلمه، سفيد و كولي بوده كه بيش از ۲۰‌گونه ماهي را در برگرفته است. ميانكاله در چند سال اخير با معضل پسروي پهنه آبي و كاهش عمق آب مواجه شد و به همين دليل نيز شمار پرندگان مهاجر اين منطقه نيز كاهش يافت.

کد خبر 371529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha