شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیت‌کوین واحد پولی جدیدی است که در سال ۲۰۰۹ توسط فردی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو خلق شد.

bitcoin

تراكنش‌هاي مالي با استفاده از بيت‌كوين بدون مداخله انسان و بانك‌ها انجام مي‌شوند، درنتيجه تراكنش‌ها هيچ هزينه كارمزدي ندارند و براي انجام آنها به نام واقعي نيز نيازي نخواهد بود. امروزه تعداد تاجران و سازمان‌هايي كه اين واحد پولي را پذيرفته‌اند بيشتر شده‌است و مي‌توان در ازاي بيت‌كوين خدمات آنلاين فراواني را دريافت كرد،‌از خريد ميزبان وب گرفته تا پيتزا و مانيكور كردن ناخن.

بیت‌کوین (Bitcoin) یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیتکوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آنرا در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیتکوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صدها دلار افزایش یافته است.

اما از آنجايي كه پول جایگاهي حقوقی دارد، پول بودن بیت کوین نيز به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌ها بستگي دارد و تاكنون هيچ دولتي آن را نپذيرفته‌است و دولت‌های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیتکوین تأکید دارند. 

بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه و یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و به شدت تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه دهندگان آن به کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

  • چرا بيت‌كوين؟

مي‌توان از بيت‌كوين براي خريد و فروش آنلاين و به صورت ناشناس استفاده كرد. علاوه بر اين پرداخت‌هاي بين‌المللي از آنجايي كه بيت‌كوين‌ها به هيچ كشوري وابسته نبوده و تحت هيچ مقرراتي نيستند، سريعتر عملي مي‌شوند. كسب و كارهاي كوچك بيشترين علاقه را به اين واحد پولي دارند زيرا نيازي به پرداخت هزينه‌هاي كارت اعتباري نخواهند داشت.

برخي افراد نيز تنها با هدف سرمايه‌گذاري بيت‌كوين مي‌خرند به اميد آنكه ارزش آن روزي افزايش پيدا كند، اگرچه امروز ارزش اين پول مجازي با افزايش چشمگيري مواجه شده‌است: در 22 ماه مي سال 2010 مردي به نام لازو هانيچ اولين تراكنش مالي در جهان حقيقي را با كمك بيت‌كوين‌هايش انجام داد و دو پيتزا را به قيمت 10 هزار بيت‌كوين خريداري كرد. در عرض پنج روز ارزش بيت‌كوين هزار درصد افزايش پيدا كرد و از 0.008 دلار به 0.08 دلار رسيد و امروز اين مبلغ برابر 20 ميليون دلار شده‌است.

  • خريد و فروش

فروشگاه‌هاي متعددي وجود دارند كه به افراد اجازه مي‌دهند با استفاده از ارز‌هاي مختلف بيت‌كوين خريد و فروش كنند كه مشهورترين آنها Mt.Gox نام دارد. معدن‌كاوي اصطلاحي است كه از آن براي به دست آوردن بيت‌كوين‌ها استفاده مي‌شود. در اين شيوه افراد با حل كردن معماهاي پيچيده رياضياتي بيت‌كوين جايزه مي‌گيرند و درحال حاضر جايزه هر برنده 20 بيت‌كوين است.

بيت‌كوين‌ها درون كيف پولي الكترونيكي درون رايانه فرد يا در فضاي ابر ذخيره مي‌شوند. اين كيف پول‌ها نوعي حساب بانكي مجازي به شمار مي‌روند كه به كاربران اجازه مي‌دهند بيت‌كوين‌ها را ارسال يا دريافت كنند، براي خريد كالا پرداخت انجام دهند و يا آنها را پس‌انداز كنند.  از آنجايي كه هويت خريدار يا فروشنده را نمي‌توان از طريق تراكنش‌هاي بيت‌كويني رديابي كرد، اين واحد پولي در ميان خلافكاران و قاچاقچيان مواد مخدر نيز از محبوبيت بالايي برخوردار است.

کد خبر 371456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha