چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

اصغر بادپر: مدتی است لباس‌های تابستانی از چمدان‌ها بیرون آمده و کولرها راه‌اندازی شده‌اند. ماه سوم بهار، گویی شروع تابستان است.

دوچرخه شماره ۸۷۸

اين‌طور وقت‌ها مصرف آب و انرژي‌ بالا مي‌رود. صداي قيژقيژ کولرهايي که شبانه‌روز خاموش نمي‌شوند در ساختمان‌ها مي‌پيچد و مصرف بالاي برق را يادآوري مي‌کند. کسي به فکر کولرها هست؟ کسي به فکر مصرف بالاي برق هست؟

* * *

شما در تابستان چه‌قدر کولر را روشن مي‌کنيد؟

طنان رضايي، 14‌ساله، در تابستان حتي براي يک لحظه نمي‌گذارد کولر خانه خاموش شود؛ مگر اين‌كه به‌دليل سفر يا... خانه نباشند. تازه بعضي وقت‌ها که براي چند ساعت ميهماني مي‌روند طنان کولر را روشن مي‌گذارد كه وقتي برگشتند خانه خنک باشد.

پارسا سيدحسيني 16‌ساله هم خيلي زياد گرمايي است، اما چون در خانه‌ي آن‌ها هرچند ساعت يک‌بار کولرها خاموش مي‌شوند، هرروز دوش آب سرد مي‌گيرد تا خنک شود.

فاطمه رستم‌پور 15ساله هم بيش‌تر در حياط خلوت را باز مي‌گذارد تا اتاقش و خانه خنک شود. خانه‌‌ي آن‌ها در طبقه‌ي اول ساختمان است و معمولاً زياد گرم نمي‌شود.

باربد 16‌ساله هم يک سؤال دارد: «يعني تابستون کولر روشن نکنيم؟ بابا خيلي گرمه آخه.»

* * *

نه، منظور ما اين نيست که کولر روشن نکنيم. ما مي‌خواهيم با هم درباره‌ي مديريت مصرف انرژي صحبت کنيم و به نتيجه برسيم. به‌هرحال مصرف بيش از اندازه‌ي انرژي علاوه بر اين که هزينه‌ي زيادي به خانواده تحميل مي‌كند، با محيط‌زيست سازگار نيست.

علاوه بر اين، به هرحال درصورت بالا بودن مصرف ممکن است دچار قطعي برق بشويم. حالا شما پيشنهاد بدهيد چه‌طور مي‌توانيم در اين روزهاي گرم تابستان در مصرف برق صرفه‌جويي کنيم؟

* * *

طنان: خب من تابه‌حال بهش فکر نکرده بودم. نمي‌دونم!

پارسا: من روش خودم‌ رو پيشنهاد مي‌دم. هر‌روز دوش بگيريد؛ البته کوتاه‌مدت، چون اگه زمان دوش‌گرفتن طولاني بشه مصرف آب بالا مي‌ره.

فاطمه: به‌نظرم پنجره‌ها خيلي مهمن. بعضي از ساعت‌هاي روز مثل اول صبح و شب‌ها مي‌شه پنجره‌ها رو باز گذاشت.

باربد: خب من فکر مي‌کنم وقتي مامانم غذا درست مي‌کنه، خونه خيلي گرم‌تر مي‌شه. شايد براي اون بشه يه‌کاري کرد.

* * *

راه‌هايي هست براي کم‌کردن مصرف انرژي؛ راه‌هايي که کارشناسان ارائه مي‌دهند، مثل استفاده از پرده‌هايي با رنگ روشن و يا براي پنجره‌هاي رو به آفتاب، استفاده از سايه‌بان و يا حصير در بيرون از پنجره‌ها که مي‌تواند تا 80 درصد از ورود گرماي خورشيد به داخل جلوگيري کند.

از طرفي اتو‌کردن، استفاده از ماشين ظرف‌شويي و حتي روشن‌ماندن زياد تلويزيون مي‌تواند حرارت ايجاد کند و بهتر است در ساعت‌هاي گرم روز از اين وسايل استفاده نکنيم تا هواي داخل منزل زياد گرم نشود و نياز به استفاده از کولر با سرعت و شدت بالا نباشد.

لامپ‌ها هم به شدت گرما‌زا هستند و خاموش‌کردن لامپ‌ها، علاوه بر اين که باعث صرفه‌جويي در مصرف برق مي‌شود، به خنک‌شدن فضاي داخلي خانه هم کمک مي‌کند. البته ما مي‌توانيم به راه‌هاي ديگري هم براي كاهش مصرف انرژي برسيم. مي‌توانيم اين راه‌ها را با هم به اشتراک بگذاريم و به محيط‌زيست کمک کنيم.

کد خبر 371264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha