چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: قهرمان جهان در بازی فکری Go، که جیه ۱۹ ساله با اختلافی اندک از هوش مصنوعی دیپ مایند آلفاگو شرکت اپل شکست خورد.

بازی

براساس گزارش ساينس الرت، اين قهرمان چيني در دور اول مسابقه سه‌گانه‌اي با اين سيستم هوش مصنوعي از آن شكست خورد و درصورتي كه اين شكست امتداد داشته باشد، به معني آغاز دوراني جديد از تكامل هوش مصنوعي خواهد بود. 

اين سيستم پيش از اين نيز توانسته بود قهرمان اروپايي اين بازي را در سال 2015 و استاد بزرگ بازي، لي سدول از كره جنوبي را در سال 2016 شكست دهد. از اين رو احتمال اينكه قهرمان جهان اين بازي نيز كه در دور اول با اختلاف نيم امتياز از هوش مصنوعي شكست خورد، بتواند اين سيستم را شكست دهد بسيار كم است.

جيه مي‌گويد حس بازي با هوش مصنوعي گوگل بسيار غريب بوده است و اميدوار است ديگر مجبور نشود چنين تجربه وحشتناكي را از سر بگذراند. به گفته وي درك اين سيستم از بازي و قضاوت آن نسبت به بازي فراتر از توان انسان است.

آنچه آلفا گو را به استادي در بازي GO تبديل كرده‌است،‌ميزان باورنكردني جايگاه‌هاي قابل بازي بالقوه روي تخته بازي است، كه تعداد آنها از 10 به توان 170 تا 10 به توان 751 متغيير است. اين تعداد احتمال حركت روي تخته بازي بيشتر از تهداد تخميني اتم‌ها در جهان قابل مشاهده و تعداد حركات قابل بازي در شطرنج است.

اين سيستم ميليون‌ها حركت را در اين بازي فرا گرفته‌است و به مرور زمان و انجام هزاران بازي در برابر انسان‌ها و خود،تجربي‌اي هنگفت را جمع‌آوري كرده‌است. چنين قدرت بالايي در يك سيستم هوش مصنوعي قرار نيست صرفا جهت بازي و سرگرمي مورد استفاده قرار گيرد، روزي قرار است اين سيستم براي حل مشكلات حقيقي انسان‌ها، مانند كاهش مصرف انرژي و تحليل داده‌هاي پزشكي مورد استفاده قرار گيرد.

کد خبر 371193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha