مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای کاسینی تصاویر خیره‌کننده جدیدی را از قمر مشهور سیاره زحل، انسلادوس به زمین ارسال کرده‌است.

جهانی یخی که اکنون مشخص شده از تمامی ترکیبات مورد نیاز برای پشتیبانی از حیات برخوردار است.

براساس گزارش اسپيس، اين تصوير خيره‌‌كننده تاريك و روشني را از انسلادوس نشان مي‌دهد كه در آن بازتاب نور خورشيد هلالي باريك از اين قمر را ايجاد كرده‌است. اين تصوير همچنين برخی از شکستگی‌ها و شیارهای سطح یخی قمر 500 كيلومتري انسلادوس مشاهده می‌شود.

براساس اعلام ناسا این تصویر در تاریخ 25 دسامبر 2016 از فاصله 168 هزار کیلومتری گرفته شده است. فضاپيماي كاسيني اكنون چند هفته با پايان بزرگ خود فاصله دارد، بخشي نهايي ماموريتش كه قرار است در آن خود را به سطح سياره بكوباند.

انسلادوس

طي 13 سال مدارگردي به دور زحل،‌اين كاسيني اطلاعاتي دقيق و بي‌نظير را از سياره زحل و قمرهايش،‌از جمله انسلادوس به دست آورده‌است. براي مثال در ماه آوريل دانشمندان اعلام كردند كاسيني موفق به كشف تركيبي شده‌است كه مجموعه عناصر موجود در انسلادوس براي پشتيباني از حيات را تكميل مي‌كند. این یعنی قمر ششم زحل ویژگی‌هایی دارد که زمین در ابتدا برای حمایت از حیات میکروبی دارای آن بوده است.

این ویژگی‌ها همچنان در اعماق اقیانوس‌های زمین وجود دارند که از کربن دی‌اکسید و هیدروژن به عنوان سوخت برای انجام واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند که اصطلاحا متان‌سازی زیستی یا Methanogenesis نامیده می‌شود.

"کریس گلین"(Chris Glein) یکی از محققان تیم کاسینی گفت: نکته جذاب در رابطه با کشف هیدروژن در انسلادوس این است که ما قادر هستیم میزان انرژی موجود در این قمر را برای انجام واکنش‌ متان‌سازی زیستی، به درستی محاسبه کنیم و ببینیم که آیا حیات میکروبی در این سطح از انرژی وجود دارد یا نه.

برای وجود حیات علاوه بر آب و منبع انرژی نیاز به شش فاکتور دیگر وجود دارد. این فاکتورها عبارتند از کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و فسفر.

دو مورد آخر هنوز در اقیانوس‌های انسلادوس کشف نشده‌اند اما محققان معتقدند با توجه به هسته سنگی این قمر احتمالا این دو عنصر نیز در انسلادوس یافت می‌شوند.

کد خبر 371091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha