همشهری آنلاین: جعبه‌ای را درون خانه‌تان تصور کنید که هم‌اندازه یک یخچال است و نه تنها می‌تواند برق تولید و ذخیره کند، بلکه می‌تواند گرما و سرمای خانه را نیز تامین کند،‌آب را گرم کرده و حتی برای استفاده یا فروش،‌اکسیژن و هیدروژن تولید کند.

مقتدری

براساس گزارش گيزمگ،‌اين ايده گروهي از محققان دانشگاه نيوكاسل به رهبري پروفسور بهداد مقتدري و شركتي استراليايي به نام اينفراتك است كه درتلاشند آن را به واقعيت تبديل كنند.

مقتدری

اين سيستم كه به اختصار CLES ناميده مي‌شود،‌ براساس ابداع بهداد مقتدري استاد دانشگاه نيوكاسل و با همكاري شركت اينفراتك ساخته مي‌شود كه مسئوليت توسعه فني و بازاريابي اين سيستم را به عهده دارد.

اين ابداع در ماه آوريل در نيوكاسل استراليا رونمايي شد. مقتدري اعلام كرد اين سيستم براي بيمارستان‌ها،‌خانه‌هاي سالمندان و يا ساختمان‌هاي تجاري كوچك طراحي شده‌است. اين سيستم علاوه بر تامين برق مي‌تواند به گرمايش،‌سرمايش و تامين آب گرم ساختمان نيز كمك كند.

نیروگاه

درواقع CLES تركيبي از يك ژنراتور و يك باتري است: مي‌تواند از گاز طبيعي براي توليد برق مورد نياز ساختمان استفاده كند و يا برق را از شبكه برق يا منابع پايدار توليد برق گرفته و براي استفاده‌هاي بعدي ذخيره‌سازي كند. اين سيستم براساس واكنش ريداكس ( كاهش-اكسايش) عمل مي‌كند و مخزني مملو از تركيبي از ذراتي ويژه دارد كه به صورت چرخه‌اي الكترون به دست آورده و از دست مي‌دهند. زماني كه اين ذرات اكسيد مي‌شوند،‌ گرم شده و بخاري ايجاد مي‌كنند و از بخار براي به گردش درآوردن توربين استفاده مي‌شود تا برق توليد شود. پس از آن ذرات دچار كاهش شده و اكسيژن آزاد مي‌كنند كه مي‌توان آن را ذخيره كرد.

در كنار انرژي و اكسيژن گرماي مازادي كه در سيستم توليد مي‌شود را مي‌توان براي گرمايش ساختمان،‌تامين آب گرم و يا حتي با چند تغيير مي‌توان از آن براي سرمايش خانه استفاده كرد. همچنين در صورت نياز مي‌توان سيستم را وادار به توليد هيدروژن قابل ذخيره ساخت. البته اين‌كار به دليل قابل اشتعال بودن هيدروژن گزينه‌اي انتخابي است و برخلاف توليد اكسيژن، اين گاز به عنوان محصول جانبي فرايند توليد برق توليد نخواهد شد.

به گفته مقتدري ذرات به كار گرفته شده در اين سيستم ذراتي طبيعي و قابل دسترس هستند و با قيمتي مناسب ، 112 دلار براي هر تن، مي‌توان آنها را خريداري كرد درحالي كه مقدار بسيار ناچيزي از آنها براي راه‌اندازي سيستم مورد نياز است اما همين مقدار هر 6 ماه يكبار بايد تجديد شود.

محققان اكنون در تلاشند نسخه‌اي كوچك از اين سيستم را بسازند زيرا مدل اوليه آن هم‌اندازه كانتينري بزرگ با خروجي برق 720 كيلووات بر ساعت است كه مي‌تواند برق مورد نياز 30 تا 40 خانه را تامين كند. مقتدري مي‌گويد هم‌اكنون درحال ساخت مدلي كوچكتر مخصوص خانه‌هاي مسكوني هستند و تمامي تلاش آنها در اين است كه كل سيستم در فضايي به اندازه يك يخچال معمولي بگنجد.

کد خبر 370955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha