مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

هر فرد مرگ مغزی درصورتی که اعضای بدنش سالم باشد می‌تواند جان ۹نفر را نجات دهد و علاوه بر ریه و قلب، امکان اهدای ۲کلیه، کبد، ۲قرنیه و نسوج مختلف وی وجود دارد.

رئيس بيمارستان دكتر مسيح دانشوري با بيان اين مطلب گفت: هر سال 3هزار نفر در ايران دچار مرگ مغزي مي‌شوند كه از اين تعداد هزار نفر شناسايي مي‌شوند و تنها 750نفر به پيوند عضو مي‌رسند.

علي‌اكبر ولايتي در نشست خبري روز ملي اهداي عضو گفت: 27هزار ايراني در كشور پشت نوبت دريافت عضو پيوندي هستند و هر روز 100نفر از اين افراد به‌علت نرسيدن عضو پيوندي جان خود را از دست مي‌دهند.

رئيس بيمارستان مسيح دانشوري گفت: پيوند عضو قله خدمات پزشكي است و كشوري مي‌تواند در اين زمينه موفق باشد كه از نظر كادر پزشكي متبحر و با تجربه، در دانش و تكنيك پيوند و نيز از نظر داروها و تجهيزات لازم كامل باشد و خوشبختانه از اين نظر ايران سرآمد تمام كشورهاي خاورميانه و شاخ آفريقاست.

وي درباره مهم‌ترين مشكل در امر پيوند عضو در كشور هم گفت: هزينه عمل پيوند را تا بيش از 90درصد وزارت بهداشت پرداخت مي‌كند و شايد حدود 5 تا 10درصد اين هزينه را نيز خيرين بپردازند؛ به‌عنوان مثال يك عمل پيوند ريه حدود يك ميليارد تومان هزينه دارد درحالي‌كه بيمار و دريافت‌كننده عضو پيوندي تقريبا هيچ پولي پرداخت نمي‌كند و عمل پيوند براي او تقريبا رايگان است.

وي افزود: مشكل اصلي، هزينه‌هاي بعد از پيوند مانند برخي داروها هستند كه برخي از آنها تحت پوشش بيمه نيستند و ممكن است فرد گيرنده تا چندين‌ماه مجبور باشد بيش از 5تا 10ميليون تومان در هر‌ماه براي داروهاي محافظت از عضو پيوندي و ضد‌ويروس و ضد‌قارچ بپردازد.

ولايتي با بيان اينكه مهم‌ترين مشكل در اين زمينه، معيشت خانواده‌اي است كه براي اهداي عضو عزيزشان موافقت كرده و معمولا نان‌آور خانواده خود را از دست داده است، گفت: پيشنهاد ما اين است كه دولت با ارائه لايحه و تصويب قانوني در مجلس، سازمان تأمين اجتماعي را موظف كند كه از خانواده اهدا‌كنندگان حمايت كند و به خانواده آنان مستمري پرداخت شود تا معيشت آنان تأمين شود.

وي گفت: بيمارستان مسيح دانشوري تنها مركزي است كه در اين منطقه، پيوند ريه انجام مي‌دهد. از سال 84 تاكنون 100پيوند ريه در اين بيمارستان انجام شده كه بيش از 50درصد آنها كاملا موفقيت‌آميز بوده است. از 200پيوند قلبي كه تاكنون در اين بيمارستان انجام شده نيز بيش از 60درصد موفق بوده است.

کد خبر 370914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha