یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هوش مصنوعی علاوه براینکه می‌تواند در بازی‌های رایانه‌ای انسان را شکست دهد، خودروها را براند، و سرطان را ردیابی کند،‌ اکنون می‌تواند طیفی از اصوات جدید ایجاد کند که تا پیش از ا ین به گوش هیچ بشری نرسیده‌است.

موسیقی

براساس گزارش ساينس الرت، اين توانايي به واسطه استفاده از رياضيات پيشرفته براي تركيب اصوات ايجاد شده توسط آلات موسيقيايي به دست آمده‌است.

طولي نخواهد كشيد كه اين اصوات از راديو پخش خواهند شد زيرا دانشمندان مسئول اين دستاورد جديد مي‌گويند اميدوارند بتوانند طيفي نامحدود از آلات موسيقيايي رايانه‌اي را در اختيار موسيقيدانان قرار دهند.

اين سيستم جديد NSynth نام دارد و توسط گروهي از مهندسان به نام گوگل ماژنتا ساخته شده‌است، بخشي كوچك از برنامه بزرگتر گوگل كه هدف آن توسعه هوش مصنوعي است.

به گفته محققان اين سيستم مي‌تواند مستقيم از داده‌هاي ورودي خود فراگرفته و كنترل بصري روي وزن و پويايي و توانايي كشف اصوات جديدي كه توليد آنها توسط سينتسايزر دستي دشوار يا حتي غيرممكن است را در اختيار هنرمندان قرار مي‌دهد.

داده‌هاي ورودي اين سيستم نمونه اصوات به دست آمده از هزاران آلات موسيقي متفاوت است كه با يكديگر به شكلي بسيار پيچيده تركيب مي‌شوند. ابتدا سيستم مي‌آموزد كه چگونه ويژگي‌هاي صوتي هر ابزار موسيقي را شناسايي كند تا بتواند آنها را بازتوليد كند.

سپس از اين اطلاعات براي توليد تركيبي از آلات موسيقي استفاده مي‌شود كه صداي توليدي آنها شباهتي به صداهاي تركيبي ندارد و صدا از ويژگي‌هاي صداي يك ساز مستقل برخوردار است. به اين شكل به جاي نواختن همزمان فلوت و ويولن،‌سازي ديجيتال و كاملا جديد در اختيار موسيقيدان قرار مي‌گيرد كه صدايي ميان اين دو ساز ايجاد مي‌كند. ميزان سهم هريك از اين دو ساز در صداي نهايي ايجاد شده به سليقه موزيسين بستگي دارد.

اين سيستم نيز مانند بسياري از طرح‌هاي ابتكاري هوش مصنوعي بر يادگيري عميق متكي است، رويكردي ويژه درمورد هوش مصنوعي كه در آن حجم بالايي از داده‌ها مشابه با مغز انسان پردازش مي‌شوند،‌از اين رو همواره از اين را شبكه عصبي مصنوعي توصيف مي‌كنند.

کد خبر 370798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha