یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخیراً رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات به دلیل مکانیسم سریع‌تری که در کاهش وزن دارند، به شهرت زیادی رسیده‌اند. این نوع رژیم‌ها به غیر از کاهش وزن سریع‌تر، به حفظ فشار خون متعادل، کاهش کلسترول و کاهش تری گلیسرید کمک می‌کنند. اما علی‌رغم تمام فواید کوتاه مدتشان، معایب قابل توجهی هم دارند.

۱. وضعیت متابولیسمی غیرطبیعی و خطرناک

با مصرف محدود و بسیار کم کربوهیدرات، بدن شما به جای استفاده از گلوکز جهت انرژی، سراغ چربی ذخیره شده می‌رود و این وضعیت خطرناک و غیرطبیعی به دلیل عدم مصرف کربوهیدرات کافی در بدن روی می‌دهد که به آن کتون زدگی (ketosis) می‌گویند؛ یک ماده‌ی خطرناک به نام کتون در بدن شکل می‌گیرد که باعث ایجادسنگ کلیه، نقرس و از کارافتادگی اندام‌های حیاتی بدن مانند کلیه می‌شود.

۲. افزایش سطح کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات، تمرکز بیشتری روی غذاهای سرشار از پروتئین مانند ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی و تخم مرغ و سایر غذاهای چرب دیگر دارد. مصرف بیش از حد این غذاها موجب افزایش کلسترول در بدن و در نهایت افزایش ریسک سکته‌ی مغزی، بیماری‌های قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود.

۳. از دست دادن کلسیم بدن

آن‌هایی که پروتئین زیاد مصرف می‌کنند، سطح کلسیم در ادرارشان بالاست که باعث از دست دادن ظرفیت بسیار زیادی از کلسیم در دراز مدت می‌شود و بنابراین بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان و سنگ کلیه قرار می‌گیرند.

۴. افزایش احتمال یبوست

غذاهای پرکربوهیدرات مانند انواع نان و پاستا، فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند.

با حذف این مواد غذایی از رژیم تغذیه‌تان، تأمین فیبر بدن کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت که منجر به افزایش احتمال یبوست می‌شود.

۵. احتمال کم آب شدن بدن

تولید کتون در بدن که در اثر عدم دریافت کربوهیدرات کافی روی می‌دهد، بدن را دچار کم آبی می‌کند. رژیم کم کربوهیدرات با قرار دادن شما در شرایط نیاز بیشتر به آب، ریسک دهیدراته یا کم آب شدن بدن را بسیار بالا می‌برد. اما با این حال، نوشیدن حداقل ۲ لیتر آب در روز می‌تواند سودمند باشد.

۶. بدبو شدن دهان

کتون‌های تولید شده در بدن به خاطر تغذیه‌ی کم کربوهیدرات، باعث ایجاد بویی تند شبیه بوی برخی از مواد شیمیایی مانند استون می‌شود. از آنجایی که دلیل اصلی این بوی عجیب، تغییرات متابولیسمی در بدن است، نمی‌توان آن را با محصولات معمول در این مورد برطرف کرد. اما نوشیدن آب فراوان می‌تواند به رقیق و کم‌توان کردن کتون‌ها در سیستم گوارش کمک کرده و در نتیجه از بوی بد دهانتان کم کند.

۷. نارسایی کلیوی

مصرف زیاد غذاهای پروتئینی مانند گوشت و ماهی و تخم مرغ، باعث می‌شود فشار زیادی به کلیه‌ها وارد شده و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیوی افزایش پیدا کند.

۸. برگشتن وزن از دست رفته

در رژیم کم کربوهیدرات، بدن از چربی ذخیره شده به عنوان انرژی استفاده می‌کند که باعث کُند شدن سرعت سوخت و ساز می‌شود. برای همین بیشتر آن‌هایی که تحت رژیم کم کربوهیدرات هستند، علی‌رغم محدود کردن مصرف کربوهیدرات در تغذیه‌شان، وزن اضافه می‌کنند.

۹. کاهش عملکرد مغز

طبق گزارش موسسه ملی دارو، مغز برای عملکرد بهینه‌ی خود، هر روز به حداقل ۱۳۰ گرم کربوهیدرات نیاز دارد. اما اگر شما تحت یک رژیم کم کربوهیدرات هستید، مجبورید کمتر از ۱۳۰ گرم در روز کربوهیدرات مصرف کنید. چنین شرایطی موجب کاهش قابلیت عملی مغز می‌شود چون کمترین میزان کربوهیدرات مورد نیازش را در اختیار ندارد.

۱۰. ریسک‌های بلند مدتی که هنوز مشخص نشده‌اند

بنا به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، تاکنون تحقیقات محدودی در مورد عوارض رژیم کم کربوهیدرات انجام شده و بنابراین انجمن پزشکی، هنوز نسبت به اثرات بلندمدت این نوع رژیم‌ها، آگاهی کاملی ندارد. درست مانند سایر متدهای غذایی، لازم است هر چه زودتر، پژوهش‌های گسترده‌ای درباره‌ی تأثیرات رژیم کم کربوهیدرات روی بزرگسالان، کودکان، زنان باردار، سالخورده‌ها و آن‌هایی که بیماری‌های کلیوی دارند، صورت بگیرد.

منبع: تبيان

کد خبر 370776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha