چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: آن‌ها صدا را آلوده و واژه‌ی آلودگی صوتی را وارد ادبیات کردند! همان‌ها که تو هم می‌شناسی و این‌روزها به‌خصوص موقع درس‌خواندن و یا زمان استراحتِ بین مطالعه‌هایت، بارها به آن‌ها فکر کرده‌ای.

دوچرخه شماره ۸۷۷

حتي شايد شدت صداهايي را که از داخل و خارج آپارتمان به گوش‌هايت حمله کرده‌اند، سنجيده باشي! مي‌خواهي اسمشان را ببريم تا کمي دلمان خنک شود؟

فکر نکن که آلودگي صوتي فقط در مرکز شهر يا در نزديكي کارخانه‌ها وجود دارد؛ نه! صداهاي مزاحم حتي درخانه‌ها، راه‌پله‌ها و اتاق‌ها هم وجود دارند و مي‌توانند آزاردهنده باشند.

البته صداهاي زيادي در اطراف ما هستند که در حالت معمولي اصلاً هم اذيت نمي‌کنند! مثل صداي راديو و تلويزيون، صداي بوق ماشين و... اين صداها در صورتي که بسيار بلند نباشند و براي مدت طولاني ادامه نداشته باشند مشکلي ايجاد نمي‌کنند و فقط مانع درس‌خواندن مي‌شوند!

اما من فقط نگران درس خواندنم نيستم، بلکه نگران سلامتي بدن و شنواييم هم هستم! تعجب نکنيد، راست مي‌گويم؛ الآن يک ماه است که هدفون را کنار گذاشته‌ام. يعني مجبور شدم آن‌ را کنار بگذارم و حالا ديگر مراقب سلامتي‌ام هستم.

شايد شما هم شنيده باشيد که واحد سنجش صدا، دسي‌بل است و کارشناسان بهداشت معتقدند که  صداهاي بلند و مضر مي‌توانند به ساختار داخلي گوش آسيب بزنند و باعث کاهش شنوايي بشوند.

البته اگراين صداها بيش از 80 دسي‌بل باشد آن‌وقت زيان‌آورند و اگر به مدت طولاني در برابر صداي بلند و بيش‌تر از 85 دسي‌بل قرار بگيريم، دچار کم‌شنوايي ‌مي‌شويم.

اين وسط مي‌ماند صداهايي که به مرز 80 دسي‌بل نمي‌رسد اما بلند است مثلاً 70 تا؛ که آن هم تکليفش مشخص است؛ اذيت مي‌شويم، اما بعيد است با شنيدنش دچار کم‌شنوايي شويم. البته من معتقدم که واحد سنجش صدا، امتحانات است چون در اين‌روزها گوش‌هاي ما به شدت حساس و تيز مي‌شوند.

حالا احتمال مي‌دهم که صداي تلويزيون همسايه، به‌خصوص در زمان پخش اخبار به 80 دسي‌بل برسد و از اين صدا مي‌ترسم.

و از آن‌جايي که خانه‌ي ما در کنار يک خيابان اصلي است صداي ماشين‌ها هم مرا مي‌ترساند، آخر، وقتي ترافيک شديد مي‌شود ممكن است صداها به بالاي 85 دسي‌بل برسد. صداي بازي رايانه‌اي برادرم هم شايد حدود 75 دسي‌بل باشد كه کلافه‌كننده است.

خب حالا که درس را نخوانديم حداقل ببينيم صداي بلند چه تأثيري روي شنوايي ما دارد؛ همه‌ي متخصصان علوم پزشکي به تأثير ناگوار سروصداي بلند و ادامه‌دار بر روي سلامتي انسان تأکيد دارند و معتقدند که صداهاي بلند مي‌توانند سلول‌هاي مويي گوش داخلي و عصب شنوايي را تخريب کنند و باعث کاهش شنوايي و وزوز گوش شوند.

البته گاهي صداهاي بلند به‌طور موقت شنوايي را كاهش مي‌دهند و معمولاً اين‌طور وقت‌ها تا 48 ساعت بعد، دوباره شنوايي برمي‌گردد.

راستي گوش‌دادن به موسيقي بلند، به‌خصوص با هدفون، يکي از عوامل کاهش شنوايي است. يک سؤال؛ شما هم قبل از امتحانات به فکر سلامتي شنوايي‌تان نبوديد؟ پرسش ديگر اين‌كه شما که قبل از امتحانات عامل توليد آلودگي صوتي نبوديد! بوديد؟

کد خبر 370677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha