شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه هم‌اکنون بالغ بر ۲۹۶۷ هکتار پرونده مفتوح در محاکم قضایی داریم، اظهار کرد: بخش حقوقی سازمان محیط‌زیست در سراسر کشور پیگیر رفع تصرفات این اراضی است و ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط‌زیست در حال پیگیری و رفع این تصرفات هستند.

سيد محمد مجابي با اشاره به زمين‌خواري‌ در بخش‌هايي از تهران و با تأكيد بر اينكه براي رفع تصرف هر يك از اين اراضي جنگ سنگيني داشتيم، به ايسنا گفت: برخي از اين زمين‌ها ازجمله اراضي شميرانات از قيمت و مرغوبيت بسيار بالايي برخوردار است. در اين مناطق از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ بيش از ۱۳۳ فقره پرونده با مساحت بيش از ۳ ميليون و ۵۹۵ هزار مترمربع در مراجع مطرح شد كه از اين ميزان يك ميليون و ۳۵۰ هزار مترمربع رفع تصرف شد و براي رفع تصرف بقيه اراضي در حال پيگيري در محاكم قضايي هستيم.

  • 22 ميليون هكتار تحت حفاظت سازمان محيط زيست

مجابي درباره وضعيت زمين خواري در استان‌هاي مختلف گفت: بوشهر ازجمله مهم‌ترين اين استان‌هاست كه براي دست‌اندازي‌هايي بالغ بر ۳۳۰ هزار مترمربع اعلام شكايت كرديم كه ۱۲۰ هزار مترمربع رفع تصرف شده و باقي را اعلام جرم كرديم كه در حال رسيدگي است. وي با اعلام اينكه اكثر اين دست‌اندازي‌ها در حاشيه شهرها بوده، تصريح كرد:به‌طور كلي در استان‌هاي آذربايجان غربي، اصفهان، كرمانشاه و گيلان ميزان دست‌اندازي بالا بوده است. وي با اشاره به اينكه حفاظت از عرصه‌هاي ارزشمند كشور از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، گفت: در جهان قسمت‌هاي با اهميت تحت عنوان ذخيره‌گاه زيست كره مورد حفاظت قرار مي‌گيرد. در كشور ما نيز براساس قانون حفاظت و بهسازي محيط‌زيست، مناطق ارزشمند تحت عناوين اثر طبيعي ملي، ‌ پناهگاه حيات وحش، پارك ملي و منطقه حفاظت شده، مورد حفاظت قرار مي‌گيرند.

آنطور كه مجابي مي‌گويد ۵ميليون هكتار تحت عنوان منطقه صيد و شكار ممنوع مورد حفاظت سازمان محيط‌زيست است. براين اساس در مجموع كل مناطقي كه مورد مديريت اين سازمان قرار دارد و تكليف قانوني براي حفاظت از آنها دارد، حدود ۲۲ ميليون هكتار است. بقيه اراضي كشور در قالب اراضي منابع طبيعي تحت حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور قرار دارد و جلوگيري از دست‌اندازي متصرفان بر عهده اين سازمان است. در حوزه‌هاي شهري نيز ساير نهادها ازجمله شهرداري و وزارت راه و شهرسازي و سازمان‌هاي مربوط به زمين و مسكن مسئوليت‌هايي برعهده دارند.

معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام در حوزه محيط‌زيست را يكي از عوامل اثرگذار در مقابله با زمين‌خواري دانست و گفت: با توجه به تدوين سياست‌هاي كلي نظام برآمده از اصل ۱۱۰ قانون اساسي كه از اختيارات رهبري است و ابلاغ اين سياست‌ها توسط مقام معظم رهبري همچنين تفكرات قاطع ايشان نسبت به اين موضوع، در اين دوره امكاني فراهم شد تا موضوع مبارزه با زمين‌خواري با جديت بسيار مورد تعقيب قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري، قوه قضاييه با جديت تمام با متصرفان و متخلفان زمين‌خواري برخورد مي‌كند، گفت: ميزان تصرفات در مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط‌زيست طي سال‌هاي ۹۲ تا ۹۵ بالغ بر ۸۳۰۰ هكتار بود. اين اراضي، بسته به نوع محل وقوع از لحاظ ارزشگذاري اقتصادي متفاوت بودند و در برخي موارد حتي چند متر از اين اراضي هم از ارزش اقتصادي بالايي برخوردار بود.

مجابي با بيان اينكه طي اين سال‌ها سازمان محيط زيست براي رفع تصرف از ۸۳۴۹ هكتار زمين وارد دعواي حقوقي شد تصريح كرد: در اين دوره عليه متخلفاني كه تصرف عدواني و غيرقانوني كرده بودند، اعلام جرم شد و از اين ميزان ۵۳۸۲ هكتار با احكام قضايي عليه متخلفان رفع تصرف شد و متخلفان نيز به جريمه و جزا محكوم شدند و با دستور قضايي فضاهايي كه در اين مناطق ايجاد كرده بودند، قلع و قمع شد.

کد خبر 370602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha