همشهری آنلاین: نتایج یک پژوهش بوسیله دو سازمان بهداشتی نشان می‌دهد که از میان پنج رسانه‌ اجتماعی پرطرفدار چهار تایشان به سلامت روانی افراد کم‌سن آسیب می‌زنند و اینستاگرام از این لحاظ در صدر فهرست قرار می‌گیرد.

این نظرخواهی که تقریبا ۱۵۰۰ فرد ۱۴ تا ۲۴ ساله را در برمی‌گرفت، نشان داد که اینستاگرام بیشترین تاثیر منفی را بر بهزیستی روانی افراد کمسن دارد و سازمان‌های بهداشتی می‌گویند این رسانه باعث تشدید احساس بی‌کفایتی و اضطراب در این گروه سنی می‌شود.

به گزارش گاردین این نظرخواهی که نتایج آن روز جمعه ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) منتشر شد، به این نتیجه می‌رسد که سه رسانه اجتماعی دیگر اسنپ‌چت، فیس‌بوک و توئیتر نیز برای سلامت روانی در سنین پایین زیانبار هستند. در میان این پنج رسانه اجتماعی، فقط یوتیوب از نظر افراد شرکت‌کننده در نظرخواهی تاثیری مثبت بر آنان داشت.

بر اساس نظرات شرکت‌کنندگان در این نظرخواهی، این چهار پلتفرم شبکه اجتماعی به این علت اثر منفی دارند که می‌توانند باعث تشدید نگرانی‌های کودکان و نوجوانان نسبت به بدن‌انگاره یا تصویر ذهنی‌شان از بدنشان شوند و زورگویی‌های همسن‌ها، مشکلات خواب، احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی را بدتر کنند.

این یافته‌ها تاییدکننده نگرانی‌های فزاینده سیاستمداران، سازمان‌های بهداشتی، پزشکان، سازمان‌های خیریه و والدین درباره آسیب‌های افراد کمسن در نتیجه فرستادن پیامک‌های با محتوای جنسی، زورگویی سایبری و تقویت احساسات بیزاری از خود و حتی خطر خودکشی به علت رسانه‌های اجتماعی است.

شرلی گرمر، مدیر اجرایی ارشد جامعه سلطنتی بهداشتی عمومی بریتانیا که این نظرخواهی را با همکاری جنبش سلامت جوانان انجام داد، گفت:‌ »جالب است که می‌بینیم اینستاگرام و اسنپ‌چت در رده بدترین رسانه‌های اجتماعی از لحاظ بهداشت و بهزیستی روانی قرار می‌گیرند. هر دوی این پلتفرم‌ها بر اساس تصویر هستند و به نظر می‌رسد ممکن است باعث برانگیختن احساس بی‌کفایتی و اضطراب در افراد در سنین پایین شوند.»

او خواستار اقداماتی جدید شد تا «رسانه‌های اجتماعی هنگامی که بهداشت و بهزیستی روانی افراد کم‌سن مطرح است، از حالت به خود رها شده کنونی خارج شوند و مقرراتی بر آنها حاکم شود.»

گرمر گفت که رسانه‌های اجتماعی باید با یک تصویر به طور خودکار بالا آمده به افراد کم‌سن هشدار دهند که مدت زمان استفاده آنها از این رسانه بیش از حد شده است یا اینستاگرام و پلتفرم‌های مشابه هنگامی که عکس‌های افراد به طور دیجیتالی دست‌کاری شده است، به افراد هشدار دهند.

در این نظرخواهی از ۱۴۷۹ فرد کمسن درباره اثر پنج شکل رسانه اجتماعی بر ۱۴ معیار متفاوت بهداشت و بهزیستی از جمله اثرشان بر خواب، اضطراب، افسردگی، تنهایی، هویت شخصی، زورگویی، بدن‌انگاره و ترس از تنها ماندن پرسش شد. با این حال این نوجوانان و جوانان نکات مثبتی را درباره رسانه‌های اجتماعی ذکر کردند، از جمله بهبود ابراز خود، هویت شخصی و حمایت عاطفی.

در مقابل، رئیس انجمن روانپزشکان بریتانیا می‌گوید این یافته‌ها بیش از حد ساده‌انگارانه هستند و به طور غیرمنصفانه‌ای رسانه‌های اجتماعی را مقصر مشکلات بهداشت روانی دانسته‌اند، در حالیکه این مشکلات دلایل پیچیده‌ای دارند.

پروفسور سر سایمون  وسلی گفت:‌«من مطمئنم که رسانه‌های اجتماعی نقشی در ناشادی افراد دارند، اما به همان اندازه نقاط منفی نقاط مثبت هم دارند. لازم است ما به کودکان بیاموزیم چگونه با  همه‌ جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی- خوب یا بد- کنار بیایند تا آنان برای وارد شدن به دنیایی که به طور فزاینده دیجیتالیزه می‌شود، آماده کنند. خطر واقعی این است که به جای پیام رسانه را مقصر بدانیم.»

کد خبر 370550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha