رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: رونمایی از سند تغییر اقلیم نشان‌دهنده اراده و سیاست قوی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اهداف توسعه پایدار و حاصل یک کار جمعی است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست، معصومه ابتكار در نشست رونمايي از برنامه راهبرد ملي تغيير اقليم كشور گفت: اين سند حاصل تلاش مشترك دستگاه‌هاي مختلف كشور است. سند راهبرد ملي تغيير اقليم يك برنامه ملي و فرابخشي است و ما گام‌هاي زيادي را براي اجرايي شدن آن از قبل برداشته‌ايم.

معصومه ابتكار افزود: از سال ۱۳۸۹ مقام معظم رهبري سياست‌هاي كلي اصلاح الگوي مصرف را ابلاغ فرمودند كه اصلاح الگوي شدت انرژي در ايران بخشي از آن بود كه بخش‌هاي خانگي، نيروگاهي، نفت، كشاورزي و... در آن سهيم هستند. وي ادامه داد: بعد از آن هم مصوبه دولت يازدهم براي اقتصاد كم‌كربن را داشتيم و اين زمينه‌ساز مشاركت ما در توافق پاريس و كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي شد. رويكرد ملي ما در دولت يازدهم در بحث سازگاري، رويكردي بسيار جدي است؛ زيرا كشور ما از تغيير اقليم آسيب‌هاي زيادي در بخش آب و خاك مي‌بيند و در بخش كشاورزي ما اصلاح در جهت سازگاري با تغيير اقليم ضروري است كه اصلاح الگوي آبياري و الگوي كشت را شامل مي‌شود. دولت در اين زمينه هدف‌گذاري‌هاي خوبي داشته و در برنامه ششم هم كه اقتصاد كم‌كربن سند پشتيبان آن است، لحاظ شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: احيا و حفظ منابع طبيعي و تالاب‌ها را هم در دستور كار داريم و در احياي تالاب‌ها دستاوردهاي آشكاري داشتيم؛ مثال بارز آن‌هم احياي تالاب هورالعظيم است كه سال ۹۲ به يك بيابان كامل تبديل شده بود زيرا برخي شركت‌هاي نفتي با فعاليت‌هاي غيراصولي خود آن را خشك كرده بودند اما تا امروز ۴.۵ ميليارد مترمكعب آب وارد آن شده و هورالعظيم بيش از ۸۰درصد آبگيري شده و پرندگان و صيادان به تالاب برگشته‌اند و تمام مولفه‌هاي يك اكوسيستم زنده در آن ديده مي‌شود. هورالعظيم ديگر از كانون‌هاي گردوغبار ما حذف شده است.

  • خاورميانه خشك‌تر مي‌شود

نماينده مقيم سازمان ملل در ايران هم در مراسم رونمايي سند راهبرد ملي تغيير اقليم گفت: با تعهد به كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي ايران خود را با اهداف توسعه پايدار همراه مي‌كند.

گري لوييس ادامه داد: در طول عمر بشريت مشكلات در 2گام قابل حل بوده؛ اول آنكه مشكل را بشناسيم و دوم اينكه براساس علل شناسايي شده اقدام كنيم. چيزي كه امروز در ايران رخ مي‌دهد و برنامه استراتژيك آن رونمايي شده كمك مي‌كند براي رفع مشكل شناسايي شده عمل كنيم و از امروز ايران جزو معدود كشورهايي است كه مقابله با تغيير اقليم در آن برنامه‌ريزي شده است. خوشحالم كه در اين فرايند سازمان ملل متحد و UNDP مشاركت دارد.

نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران با بيان اينكه رخداد تغيير اقليم در جهان به‌طور نامتقارن رخ مي‌دهد، گفت: نقاط مرطوب هم از تغيير اقليم زيان خواهند ديد اما جاهايي مثل منطقه خاورميانه كه خشك و نيمه‌بياباني است، خشك‌تر خواهد شد. ما با كمبود آب روبه‌رو مي‌شويم و حتي ممكن است با نبود آب دست و پنجه نرم كنيم و با عدم ‌امنيت غذايي و تبعات بهداشتي و بيماري‌هايي مثل مالاريا روبه‌رو خواهيم شد. گري لوييس هشدار داد: فشار روي منابع آبي و طبيعي افزايش خواهد يافت، ميزان در دسترس بودن آنها كاهش مي‌يابد و چون آب كمتر شده و جريان‌هاي بادي افزايش خواهد يافت، ريزگردها هم بيشتر خواهد شد و همه اينها باعث مي‌شود مردم احساس ناامني كنند و به جابه‌جايي‌هاي ناامن روي بياورند. تصوير پيامدهاي تغيير اقليم بيش از اين نياز به رنگ‌آميزي ندارد.

نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران اعلام كرد: من به اندازه همه شما روز ۲۶آوريل سال گذشته كه دكتر ظريف سند تغيير اقليم پاريس را امضا كردند، خوشحال شدم و فكر مي‌كنم سند پاريس يكي از مهم‌ترين معاملات بشر براي حفظ بقاي خود بر زمين بوده است. ذيل اين سند جمهوري اسلامي ايران تقبل كرده است كه تا ۱۲ درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي را كاهش دهد.

کد خبر 370326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha