جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک حمله سایبری گسترده در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت (۱۲ مه) باعث اختلال کامپیوترها در چندین کشور در اروپا و آسیا شد و سرویس ملی بهداشت (NHS) بریتانیا را دچار اختلال کرد.

cyberattack

به گزارش نیویورک‌تایمز این حمله سایبری باعث شد که پزشکان در بریتانیا نتوانند به پرونده‌های بیماران دست یابند و بخش‌های اورژانس مجبور شدند بیماران را به جاهای دیگر ارجاع کنند.

این حمله به‌وسیله یک باج‌افزار (ransomware) انجام گرفت، نوعی بدافزار که داده‌ها را رمزبندی می‌کنید و مانع از دسترسی کاربر به آن‌ها می‌شود. به گفته کارشناسان امنیت سایبری، این حمله با استفاده از یک آسیب‌پذیری انجام‌شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا ‌(NSA) آن را کشف کرده و بروی آن کار کرده بود.

این ابزار هک کردن تولیدشده به‌وسیله NSA به‌وسیله گروهی که خود را Shadow Broker می‌نامند، علنی شد. این گروه ابزارهای هک کردن ساخته‌شده به‌وسیله NSA را که دزدیده بودند، از آغاز سال پیش روی اینترنت قرار دادند.

شرکت مایکروسافت در ماه مارس گذشته برای ترمیم این نقطه‌ضعف یک پچ یا پرگاله امنیتی منتشر کرد، اما هک کننده‌ها از این واقعیت که اهداف آسیب‌پذیر- به‌خصوص بیمارستان‌ها- هنوز سیستم‌های خود را روزآمد نکرده‌اند، استفاده کردند.

این بدافزار به‌وسیله ایمیل به گردش درمی‌آید؛ برای اهداف یک فایل رمزگذاری شده فشرده‌شده فرستاده می‌شود که هنگامی‌که پیاده می‌شود به باج‌افزار اجازه نفوذ کردن به اهدافش را می‌دهد.

رویترز قبلاً گزارش کرده بود که به کارکنان سرویس ملی بهداشت بریتانیا درباره این باج‌افزار هشدار داده شده بود.

باج‌افزار مشابهی به برخی از بزرگترین شرکت‌ها در اسپانیا و پرتغال از جمله شرکت مخابراتی تلفونیکا حمله‌ور شد و این بدافزار همچنین در کامپیوترها در روسیه، اوکراین، تایوان و هشت کشور دیگر شناسایی شده است.

کد خبر 369763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha