چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرتودرمانی مغز برای درمان انواع سرطان، عوارض جانبی ناخوشایند و آزاردهنده‌ای مانند تهوع،‌سردرد شدید و یا ناشنوایی دارد، اما به تازگی نمونه‌ای نادر از این عوارض جانبی در بیماری مشاهده شده‌است که برای درمان سرطان چشم تحت مداوا قرار داشت.

خواب

براساس گزارش نيوساينتيست، اين مرد 59 ساله استراليايي در تمام طول عمر خواب‌هايش را به شكل سياه و سفيد مي‌ديد، اما به محض اينكه پرتودرماني براي درمان سرطان چشم را آغاز كرد، خواب هاي او تماما رنگي شدند.

خواب‌هاي سياه و سفيد اين مرد در تمامي مدتي كه تحت پرتودرماني قرار داشت،تبديل به خواب‌هايي تماما رنگي شده‌بودند اما اين اتفاق تنها تا زماني ادامه داشت كه وي تحت درمان بود و به محض توقف درمان،‌ خواب‌هاي وي دوباره سياه و سفيد شدند.

اگر مفهوم خواب سياه و سفيد برايتان عجيب است، دليلش اين است كه احتمالا هنوز جوان هستيد. در سال 2008 محققان دانشگاه داندي در اسكاتلند دريافتند داوطلبان 25 ساله يا جوانتر هميشه خواب‌هاي رنگي مي‌بينند و تقريبا هيچ خواب سياه و سفيدي نديده‌اند، درحالي‌كه احتمال ديدن خواب‌هاي سياه و سفيد در افراد 55 ساله يا مسن‌تر پنج برابر گروه قبلي بود. به گفته اين محققان تنها 12 درصد از افراد همواره خواب‌هاي سياه و سفيد مي‌بينند.

در قرن بيستم، محققان دريافتند كه اكثريت افراد مورد مطالعه آنها سياه و سفيد خواب مي‌بينند،‌در سال 1942 محققان روي دانشجويان دانشگاهي تحقيق كرده و دريافتند تنها 29 درصد از آنها خواب‌هاي رنگي مي‌بينند و در سال 1956 دانشمندان ادعا كردند تنها 15 درصد از خواب‌ها رنگي ديده مي‌شوند.

اما در دهه 60 ميلادي همه‌چيز متحول شده و خواب‌هاي رنگي از خواب‌هاي سياه و سفيد پيشي گرفتند. در مطالعه‌اي كه در سال 1963 به واسطه انجام بازجويي‌هايي دقيق كمي پس از بيداري افراد انجام گرفت، محققان اعلام كردند 82.7 درصد از افراد خواب رنگي مي‌بينند و 6 سال پس از آن گزارشي ديگر ادعا كرد 69 درصد از افرادي كه از مرحله رم خواب بيدار شده‌اند، درحال ديدن خواب‌هايي رنگي بوده‌اند.

دانشمندان فرض را بر اين گذاشته‌اند كه رايج بودن فيلم‌هاي سياه و سفيد در قرن بيستم دليل بي‌رنگ بودن خواب انسان‌ها در آن دوره تاريخي بوده‌است و با افزايش تعداد فيلم‌هاي رنگي در اواخر دهه 60، الگوي رنگ خواب در افراد نيز دچار تغيير شده‌است.

با اين‌همه اين فرضيه نمي‌تواند مورد عجيب رنگي شدن خواب بيمار در دوران راديوتراپي را توضيح دهد. اما اين احتمال وجود دارد كه قرارگيري در معرض پرتوها باعث افزايش فعاليت‌هاي مغزي شده و اين منجر به رنگي شدن خواب‌هاي بيمار شده‌است. همچنين پزشكان احتمال مي‌دهند التهاب بافت مغزي درنتيجه قرارگيري در معرض پرتوها اين اختلال را ايجاد كرده‌است؛ اگرچه بدون انجام اسكن مغزي در حين درمان تمامي اين فرضيه‌هاي غيرقطعي باقي‌خواهند ماند.

کد خبر 369612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha