مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

سیدمهدی سجادی: جهان با سرعت پرشتاب و بدون وقفه به سمت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف فناوری در حال حرکت است و قطعا حوزه پزشکی و دارویی نیز می‌تواند از این مقوله به‌منظور روان‌سازی‌ اطلاعات بهره‌برداری کند و در این میان الکترونیکی‌شدن نسخه‌ها می‌تواند کمک شایانی به ابعاد مختلف حوزه بهداشت و درمان کند.

اگر در اين خصوص برنامه‌ريزي‌هاي اصولي صورت بگيرد و از تجربيات ساير كشور‌ها بهره‌برداري شود، مي‌توان اذعان كرد كه الكترونيكي‌شدن نسخه‌ها يكي از مهم‌ترين و مؤثرترين پروژه‌هاي كلان كشور در حوزه سلامت خواهد بود كه به وضوح مي‌تواند مشكلات داروخانه‌ها در مواجهه با نسخه‌ها را خصوصا در بحث نسخه‌خواني كاهش دهد.

بدخط‌بودن نسخه پزشكان، يك معضل قديمي است كه به‌رغم همه تلاش‌ها بازهم دردسرزاست و شايد بتوان گفت تنها در سايه اجراي اين پروژه است كه نظام درماني كشور مي‌تواند از عواقب نگران‌كننده آن نجات پيدا كند. الكترونيك‌شدن نسخه‌ها به شرطي كه مبتني بر نيازهاي نظام سلامت طراحي شود و آينده‌نگري‌هاي مقتضي در آن ديده شود، مي‌تواند منجر به ارتقاي كيفيت و اثرگذاري مشاوره‌هاي دارويي شده و حتي مي‌تواند زمينه‌ساز ارسال نكات و توصيه‌هاي دارويي متناسب با شرايط بيمار، از طريق ابزارهاي ديجيتال شود.

بي‌شك در چنين شرايطي ضريب ايمني بيمار افزايش پيدا كرده و موجب كاهش احتمال وقوع خطاهاي پزشكي مي‌شود. به‌منظور بازيابي و استفاده آسان و بهينه از اين اطلاعات بايد شيوه‌نامه نگارش و تنظيم نسخه‌ها به‌صورت يكپارچه مورد توجه قرار گيرد تا از هدررفتن نيروها و اتلاف وقت جلوگيري شود.

يكي از معضلات كنوني در حوزه داروها و علي‌الخصوص داروهاي خاص، بحث تأييد اينترنتي داروهاست كه با موفقيت اين طرح، بررسي و تأييد اينترنتي داروها راحت‌تر شده و سرگرداني بيماران نسخه به‌دست در داروخانه‌ها به‌صورت محسوسي كاهش پيدا مي‌كند.

بحث پايش مصرف داروها براساس پراكندگي جغرافيايي بيماران، موضوع بسيار مهمي براي سياستگذاري حوزه دارويي كشور است كه با استفاده از آناليز داده‌هاي طرح الكترونيك‌شدن نسخه‌ها، مي‌توان از نتايج پايش مصرف داروها بهره‌مند شد. نكته قابل توجه اين است كه بايد به‌صورت پايلوت در چند استان پياده‌سازي شده و پس از بررسي و رفع اشكالات آن، در سراسر كشور عملياتي شود. اين پروژه را بايد با يك نگرش ملي مورد توجه داد. لذا طراحي آن ممكن است زمان‌بر باشد ولي اين زمان‌بر بودن نبايد موجب يأس و خستگي دست‌اندركاران آن شود.

ضروري است از ميان شيوه‌هاي متعدد اجراي اين پروژه، روشي برگزيده شود كه گردش اطلاعات را به‌صورت سهل‌تر و روان‌تر شكل داده و دسترسي ذينفعان را بهتر مديريت كند؛ چرا كه درصورت پيچيده بودن فرآيند مشاركت در آن، طرح با عدم‌استقبال ذينفعان مواجه مي‌شود.

کد خبر 369572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha