دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دارو و غذای آمریکا برای دومین‌بار و پس از ۲۲ سال در تاریخ پزشکی دارویی جدید را برای درمان اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، یا ASL به تایید رسانده‌است.

براساس گزارش ساينس الرتف اين دومين‌باري است كه دارويي براي درمان اين بيماري كه به بيماري لوگهريگ نيز شهرت دارد،‌ به تاييد مي‌رسد. دارو در آمريكا با برند راديكاوا به فروش خواهد رسيد.

درحال حاضر سالانه  بيش از 5000 آمريكايي به اين بيماري مبتلا مي‌شوند درحالي كه هيچ درماني براي آن وجود ندارد. اين بيماري در دسته بيماري‌هاي زوال عصبي است كه به سلول‌هاي عصبي كه كنترل حركات ماهيچه‌ها را به عهده دارند،‌ حمله كرده و فرد را به تدريج فلج مي‌كند و بيمار دچار مرگي تدريجي مي‌شود زيرا ماهيچه‌هاي حياتي‌تري مانند ماهيچه‌هاي ريه و معده نيز از اين روند در امان نمي‌مانند.

ميانگين طول عمر بيماران مبتلا به ASL دو تا پنج سال است و بيشتر بيماران نيز به دليل مشكلات ريوي جانشان را از دست مي‌دهند. داروي جديد قرار نيست درمان قطعي ASL باشد اما آزمايش‌هاي باليني نشان داده اين دارو مي‌تواند سرعت پيشروي بيماري را كاهش دهد. 

اين دارو كه در اصل با هدف درمان سكته مغزي توليد شده‌بود،‌ محصول شركتي ژاپني به نام ميتسوبيشي تانابه فارما است و از سال 2015 در ژاپن براي درمان بيماران مبتلا به ASL مورد استفاده قرار گرفته‌است.

اولين داروي مورد تاييد سازمان دارو و غذاي آمريكا براي درمان ASL ريلوزول نام داشت كه در سال 1995 به تاييد رسيد و طي 22 سال تنها گزينه موجود براي بيماران مبتلا به اين بيماري بود. داروي جديد،‌راديكاوا، بسيار گران‌قيمت بوده و استفاده از آن نيز چندان ساده نيست، بيمار بايد براي 14 روز يك ساعت درميان دارو را به صورت تزريقي دريافت كند و پس از آن 14 روز استفاده از دارو را متوقف سازد.

پس از اين مرحله، طي 14 روز بعدي 10 بار ديگر بايد دارو را دريافت كرده و دوباره وارد دوره دو هفته توقف مصرف شود. قيمت اين دارو در ازاي هربار تزريق 1086 دلار است و در نتيجه هزينه سالانه استفاده از دارو بدون كمك‌ اداره‌هاي بيمه 145524 دلار خواهد بود. باوجود چنين هزينه‌اي، دارو تنها روند پيشروي بيماري را كندتر مي‌كند و متاسفانه در علائم بروز كرده در بيمار هيچ بهبود قابل توجهي رخ نخواهد داد.

کد خبر 369318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha