مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار: در روزهایی که کشور در تب و تاب انتخابات قرار دارد، خبرهایی از تولید غیرقانونی موتورسیکلت‌های کاربراتوری به گوش می‌رسد.

براساس مصوبه هيأت دولت قرار بود از ابتداي مهر 95 توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري متوقف شود اما وزارت صنعت با گنجاندن تبصره‌اي اجازه توليد و پلاك شدن 500هزار دستگاه از اين وسايل آلاينده را صادر كرد و زمان آن را تا پايان سال 95دانست. حالا و پس از 6هفته از آغاز سال‌96 خبر مي‌رسد كه هنوز توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در كشور متوقف نشده است.
يك نماينده مجلس در اين‌باره اعلام كرد كه هنوز توليد كاربراتوري‌ها متوقف نشده و تا زماني كه عرضه و تقاضا وجود داشته باشد همچنان شاهد توليد اين وسيله نقليه آلاينده در كشور خواهيم بود. صديف بدري سخنگوي كميسيون عمران مجلس در اين‌باره گفت: منع تردد و توقف توليد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري زمان‌بر است و بايد تسهيلات ارزان‌قيمت به صاحبان اين وسيله نقليه براي جايگزيني با موتورسيكلت‌هاي برقي ارائه شود.

  • 200موتوربرقي؛ روي ديگر سكه

اين رويكرد عجيب ‌‌در آلوده كردن هوا با توليد بيشتر موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در شرايطي دنبال مي‌شود كه از سوي ديگر خبر آغاز به‌كار 200موتورسيكلت برقي در پايتخت در تيرماه سال‌جاري به گوش مي‌رسد. بدري در اين‌باره اظهار كرد: كاهش آلايندگي هواي پايتخت نيازمند منع تردد خودروها و موتورسيكلت‌هاي آلاينده و كاربراتوري بوده بنابراين اقدام مذكور از سوي شهرداري تهران اقدامي بسيار مناسب و شايسته است؛ البته عمده تردد اين وسيله نقليه آلاينده در مركز پايتخت بوده و در آلايندگي هواي پايتخت نقش مؤثري دارد.

  • تعرفه واردات صفر شد

در ضلع سوم ماجرا، مجلس نيز با تصويب لايحه هواي پاك طي ‌ماه اخير تعرفه واردات موتورسيكلت‌هاي برقي را به صفر رسانده است. براساس ماده 9 اين لايحه؛ وزارت كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادي و دارايي (گمرك جمهوري اسلامي ايران) موظف است زمينه نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي شهري با اولويت شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت را ظرف مدت 5سال از طريق منابع درآمدي ماده 6 همين قانون از طريق كمك بلاعوض، يارانه، تسهيلات يا صفر كردن سود بازرگاني واردات خودروهاي برقي ـ بنزيني (هيبريدي) و خودروهاي الكتريكي، موتورسيكلت برقي، به انجام برساند؛ همچنين خودروهاي برقي ـ بنزيني، موتورسيكلت و خودروهاي الكتريكي توليد داخل از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند. بدين‌ترتيب از آنجا كه مجلس تسهيلات لازم را براي واردات و توليد موتورسيكلت‌هاي هيبريدي و برقي پيش‌بيني كرده، ضروري است كه دولت با همكاري پليس راهور، برنامه‌ريزي سالانه را براي جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي با موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري داشته باشند. در اين راه پليس راهنمايي و رانندگي بايد با استفاده از اهرم‌هاي كنترلي و نظارتي به‌تدريج از تردد موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري در پايتخت جلوگيري كند.

  • حمايت از اقشار ضعيف

يكي از مهم‌ترين اقدامات در طرح جايگزين كردن 200موتور‌سيكلت برقي با كاربراتوري‌ها، توجه به جايگاه اقتصادي افرادي است كه از آنها استفاده مي‌كنند. ‌بنابر اين شهرداري تهران با همكاري بانك شهر طرح ارائه يارانه 2.5ميليون توماني براي خريد موتورهاي برقي را عملي كرده است تا قيمت يك موتورسيكلت برقي به قيمت يك موتور‌سيكلت انژكتوري برسد. طبق اعلام پليس، 70درصد راكبان موتورسيكلت در تهران، آن را به‌عنوان وسيله اشتغال استفاده مي‌كنند و منع تردد، آنها را با مشكلات معيشتي مواجه مي‌كند‌.

  • نقش آلاينده كاربراتوري‌ها

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس وسايل نقليه را عامل 80درصد آلايندگي پايتخت خواند. علي‌محمد شاعري با انتقاد از اينكه موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري3تا 5برابر خودروها آلودگي ايجاد مي‌كنند، گفت: موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري سهم قابل توجهي در آلايندگي هواي پايتخت دارند.‌وي با بيان اينكه در چشم‌انداز 2050كشورهاي اروپايي، وسايل نقليه با سوخت فسيلي جايگاهي در حمل‌ونقل عمومي ندارد، گفت: در لايحه هواي پاك، سازوكار حمايتي براي توليد وسايل حمل‌ونقل هيبريدي و موتورسيكلت‌هاي برقي پيش‌بيني شده است كه به‌نوعي زمينه ترويج فرهنگ استفاده از وسايل نقليه برقي در كشور فراهم شود. شاعري با تأكيد بر اينكه دولت بايد بخشي از هزينه راه‌اندازي سيستم توليد و واردات موتورسيكلت‌هاي برقي را متقبل شود، افزود: بايد به سمت توليد موتورسيكلت‌هاي برقي در كشور گام برداشت زيرا توجه به ساخت داخل، هزينه تمام‌شده توليد را كاهش و قدرت خريد مردم را افزايش مي‌دهد.

کد خبر 369032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha