مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

دریاچه شهدای خلیج‌فارس وارد پنجمین سال خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی شد؛ دریاچه‌‌ای که در طول ۴سال گذشته، توانسته یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری مردم تهران و حتی کشور باشد.

چیتگر

روياي 40ساله احداث بزرگ‌ترين درياچه مصنوعي خاورميانه، در سال 92 با تلاش شبانه‌روزي شهرداري تهران به بهره‌برداري رسيد و فضاي فراغتي ويژه‌اي را در تهران شكل داد. امروزه درياچه شهداي خليج‌فارس در شمال غرب پايتخت، علاوه بر جاذبه گردشگري و تلطيف هواي غرب تهران توانسته‌است توجه بين‌المللي را به‌خود جلب كند.

4سال پيش روز پانزدهم ارديبهشت‌ماه سال 92 درياچه شهداي خليج‌فارس در شمـال بوستان جنگلي چيتگر به بهره‌برداري رسيد. هرچند در آن زمان هنوز اقداماتي براي تبديل اين پهنه آبي 140هكتاري به يك مجموعه فرهنگي و تفريحي تمام‌عيار باقي مانده بود اما به ثمر رسيدن گام نخست پروژه شامل احداث يك بند انحرافي روي رودخانه كن، سيستم 9كيلومتري انتقال آب، 5كيلومتر دايك ساحلي و يك سد خاكي 725متري كافي بود كه در كنار اقدامات مربوط به آب‌بندي كف و ديواره‌هاي درياچه، رؤياي 40ساله شهروندان تهراني براي برخورداري از يك پهنه وسيع آبي در اقليم نيمه خشك پايتخت محقق شود.

از همان زمان احداث فضاهاي متعدد تفريحي و خدماتي در محدوده 110هكتاري پيرامون درياچه، محوطه‌سازي و احداث ابنيه تاج سد(گذر موج) و همچنين احداث تصفيه‌خانه درياچه شهداي خليج‌فارس در دستور كار قرار گرفت و در مهرماه سال 1395 و فروردين‌ماه سال 1396 يكي پس از ديگري به ثمر نشست و بهره‌برداري شد.

گفتني است در تاريخ نهم آبان‌ماه سال 1394 همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه دومين دوره جايزه جهاني خشت طلايي كه با حضور شهردار تهران برگزار شد، پروژه احداث درياچه شهداي خليج‌فارس موفق به دريافت جايزه خشت طلايي شد. اين پروژه در مهرماه همان سال نيز توانست نظر داوران پنجاهمين دوره جايزه بين‌المللي «تعالي مديريت پروژه» را به‌خود جلب كند و همزمان با برگزاري نشست جهاني مديريت پروژه در پاناما، به‌عنوان يكي از 10پروژه برتر جهان در سال 2015 معرفي شود. تعهد به تعالي، عنوان جايزه‌اي بود كه پروژه احداث درياچه شهداي خليج‌فارس در اين نشست موفق به دريافت آن شد.

کد خبر 369003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha