همشهری آنلاین: معاون وزیر بهداشت گفت: طی سه سال و ۸ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال در بهداشت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر سیاری در همایش روز جهانی ماما، ضمن اشاره به فراهم شدن دسترسی مردم به خدمات بهداشتی در شهر و روستا با همکاری جامعه مامایی کشور، اظهار کرد: این خبر بسیار مهمی است که هیچ ایرانی نیست که وارد واحدهای بهداشتی ما در ایران شود و بسته تعریف شده‌ای در زمینه پیشگیری و بهداشت برای او وجود نداشته باشد. این اتفاق تنها با همت تیم سلامت صورت می‌پذیرفت که ماماها نیز بخشی از این تیم را تشکیل می‌دهند.

وی ضمن اشاره به سلامت باروری و کودک سالم در حوزه بهداشت، گفت: ما به همت ماماها موفق شدیم زایمان طبیعی در کشور را ترویج و بدین وسیله سلامت مادر و کودک را ارتقا دهیم. همچنین تاکنون دسترسی به اینترنت برای ارائه خدمات الکترونیک سلامت برای ۴۸ هزار نفر از کارکنان تیم سلامت در شهر و روستا فراهم شده است. تا امروز اطلاعات ۶۷ میلیون ایرانی توسط کارکنان حوزه بهداشت در پایگاه اطلاعات سلامت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ثبت شده است. همچنین ۲۷ میلیون نفر نیز از این خدمات الکترونیکی بهره‌مند شده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه طی سه سال و هشت ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری شده است، افزود: از سال ۸۲ تا ۹۲، ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث، تعمیر و تجهیز واحدهای بهداشتی هزینه شده، اما در سه سال گذشته حدود ۱۰۰۰ مییارد تومان برای این اقدامات هزینه شده است. همچنین برای ۲۰ واحد شهری و روستایی حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

سیاری با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید، حوزه بهداشت و درمان مورد توجه دولت و رییس جمهور قرار گرفت، افزود: ما در این مدت برای ۲۱ میلیون شهروند دسترسی به خدمات اولیه و مراقبت‌های بهداشتی را فراهم کرده‌ایم. این کار با مشارکت بخش خصوصی و از طریق خرید خدمت بدون اضافه کردن کارکنان جدید به دولت، انجام شده است. اولویت اول ما محرومان حاشیه شهرها بودند که در ۷۰۰ سکونتگاه غیررسمی با جمعیت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و توانستیم دسترسی به خدمات بهداشتی را برای آنها فراهم کنیم. همچنین ۳۳۲ مرکز خدمات جامع سلامت، ۷۴۷ پایگاه با ۶۰۰۰ نیروی فعال شامل مراقب سلامت، کاردان و کارشناس محیط و حرفه‌ای، تغذیه، سلامت روان، دندانپزشک و پزشک راه‌اندازی شد.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، طی برنامه تحول بهداشت برای بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل گروه پزشکی شغل ایجاد شده است که بخشی از آنها را ماماها تشکیل می‌دهند. همچنین در این مدت برای ۷ میلیون دانش‌آموز در ۶۲ هزار مدرسه، ۳۵ میلیون خدمت در حوزه بهداشت دهان و دندان انجام شده و ۱۳۰۰ دندانپزشک برای انجام اقدامات پیشگیری و ترمیمی به روستاها اعزام شده‌اند.

سیاری همچنین به تدوین برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در این برنامه مهم‌ترین عوامل مرگ مردم مورد توجه قرار گرفته و برای کنترل این عوامل خطر، برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تدوین و توسط رییس جمهور ابلاغ شد. این برنامه در چهار شهرستان به صورت پایلوت اجرا شد و امروز قصد داریم آن را در سراسر کشور گسترش دهیم. یکی از برنامه‌های ما این است که تا ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد مرگ نابهنگام مردم را در اثر ابتلا به این بیماری‌ها کاهش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز ماماها علاوه بر فعالیت در حوزه بهداشت باروری، در زمینه مراقبت از سلامت نیز مشارکت می‌کنند، اظهار کرد: ما مبحث خودمراقبتی را تحت عنوان سفیران سلامت تدوین کردیم و قرار است و برنامه داریم که ۲۰ میلیون سفیر سلامت در کشور داشته باشیم. تاکنون حدود ۴ میلیون نفر در این زمینه آموزش دیده‌اند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنان را دانش‌آموزان و یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از این سفیران را دانشجویان تشکیل می‌دهند.

سیاری با تاکید بر اینکه ما در این دوره شاهد ارتقای شاخص‌های بهداشتی در کشور بوده‌ایم، گفت: در حال حاضر ۷۰۰۰ ماما در روستاها خدمت می‌کنند. ما آرزو می‌کردیم در حوزه بهداشت شهری دسترسی به خدمات برای مردم فراهم شود و هر شهروند ایرانی علاوه بر این موارد، صاحب پرونده سلامت شود. امروز مفتخریم که دسترسی به این خدمات برای همه شهروندان فراهم شده و هر ۲ تا ۳ هزار نفر یک کارشناس مراقبت سلامت دارند. جامعه مامایی در این امر به ما کمک کرد تا مراقبت‌های اولیه را به دست همه مردم برسانیم.

وی افزود: با استمرار این سیستم علاوه بر کاهش مرگ و میر مادران و کودکان در آینده، شاهد کاهش مرگ میانسالان و آلام مردم نیز خواهیم بود. این کار با سرمایه‌گذاری دولت تدبیر و امید انجام شد که در شرایط سخت اقتصادی به حوزه بهداشت کمک کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: باید توجه کرد که در دوره قبلی دولت که بیشترین درآمد کشور را در تمام طول تولید نفت داشت، این توجه صورت نگرفت و ما شاهد اجماع کشورهای دیگر علیه ایران، تورم ۴۴ درصدی و رکود اقتصادی بودیم. امروز آن اجماع جهانی شکسته، تورم کنترل شده و امید و اعتماد مردم نیز بازگشته است و نباید اجازه دهیم دوباره به یاس و ناامیدی تبدیل شود.

کد خبر 368878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha