چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: دربرخی موارد این احتمال وجود دارد که افراد بر اثر خنده و یا گریه شدید دچار آسم شوند.

خنده و گریه شدید می‌تواند منجر به آسم شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ویدا صنیعی به مناسبت روز جهانی "آسم" با بیان اینکه آسم بیمازی مزمن و غیرواگیر ریه است، گفت: این بیماری جزو بیماری‌های شایع جهان است، به طوری که هم اکنون بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 350 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و سالانه 300 هزار نفر نیز در سراسر دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌‎دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اگر اقدام فوری در زمینه درمان کنترلی این بیماری و کاهش روند آن صورت نگیرد، ظرف 10 سال آینده 20 درصد افزایش مرگ و میر ناشی از آسم در جهان را شاهد خواهیم بود.

صنیعی با اشاره به روند افزایشی بیماری آسم در جهان، گفت: این شرایط در کشور ما نیز وجود دارد و بیماری آسم رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه بر اثر بیماری آسم راه‌های هوایی دچار تورم و التهاب می‌شود، گفت: در پی این تورم و التهاب ترشحات مخاط در راه‎‌های هوایی نیز افزایش یافته و باعث انسداد آنها و بروز علائم آسم می‎‌شود.

صنیعی سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه و فشار در قفسه سینه را از جمله علائم بیماری آسم عنوان کرد و افزود: در بروز آسم عوامل مختلفی دخیل هستند.

وی تصریح کرد: ارث در این بیماری سهم اندکی دارد و آنچه بیش از همه در بروز این بیماری اهمیت دارد عوامل محیطی از جمله آلاینده‌‎های هوا، آلرژن‌ها شامل گرده‌های گیاهان، مو، پَر، کپک و قارچ و نیز حشرات، مواد دخانی و مخدر، عطر و ادکلن و عفونت‎‌های ویروسی است.

صنیعی افزود: همچنین در برخی موارد خنده و گریه شدید و هیجان شدید نیز می‌‎تواند منجر به بروز آسم شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آسم درمان قطعی ندارد، گفت: برای این بیماری تنها از درمان کنترلی استفاده می‌شود و حتی‌‎المقدور بهتر است افراد از عوامل که علائم آسم آنها را تشدید می‌کند دوری کنند.

کد خبر 368862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha